Хунгароринг – траса несподіваних переможців: історії легендарних тріумфів на Гран-прі Угорщини

Найближчої неділі 20 гонщиків намагатимуться виявити переможця на Гран-прі Угорщини. Багато глядачів і пілотів недолюблюють трасу Хунгароринг за її вузькість і складність обгонів.
Однак, за дивною іронією, саме на автодромі поблизу Будапешта доволі часто відбуваються заїзди з несподіваними та захопливими результатами. І сьогодні ми пропонуємо вам знову пройтися сторінками історії Формули-1.
Перегони за "Залізною завісою"
Перше Гран-прі Угорщини відбулося 1986 року і від самого початку цей етап став історичним: це були перші перегони Формули-1, проведені за "Залізною завісою" – на території країни "соціалістичного табору". У ті часи це здавалося чимось немислимим, проте автодром на околиці Будапешта став своєрідним мостом між двома різними світами.
Ба більше, саме цей етап став першим, який змогли побачити глядачі в СРСР. Нехай і в записі, але радянські фанати вперше доторкнулися до чарів Формули-1 на екрані телевізора. Для багатьох людей це стало початком любові до автоспорту на все життя. Так Хунгароринг одразу ж вписав своє ім'я в історію і відтоді не покидав календар чемпіонату.
Першим переможцем Гран-прі Угорщини став Нельсон Піке, який по ходу перегонів обігнав на трасі Айртона Сенну з настільки гарним дрифтом, що відео ефектного маневру Нельсона й досі часто трапляється в різних соціальних мережах.

З огляду на те, що обидва бразильці мали репутацію "поганих хлопців" і між ними був доволі серйозний конфлікт, цей епізод набув особливого символізму в боротьбі за статус головного гоночного "альфа-самця" нації.
Перша перемога Деймона Хілла
Загалом, чемпіонат 1993 року став роком домінування легендарного "Професора" Алена Проста. На один сезон у команді Вільямс виник рідкісний для Формули-1 симбіоз дуже швидкої машини та найкращого гонщика своєї епохи.
Однак саме в Угорщині переможна хода француза перервалася. Та сама інженерна магія, до створення якої доклав руку Едріан Ньюї, що набирає славу, дала осічку – через технічні проблеми на прогрівочному колі лідер особистого заліку був змушений стартувати останнім.
Відсутність у топгрупі беззаперечного фаворита призвела до того, що першу позицію "успадкував" його "зброєносець" – Деймон Хілл, який упевнено проклав шлях до своєї першої перемоги в кар'єрі.
Стратегічний тріумф Росса Брауна
Сезон 1998 року став початком епохи протистояння Міхаеля Шумахера та Мікі Хаккінена. Але боротьба точилася не лише між пілотами, а й між їхніми командними містками.

З одного боку, в Макларені був Едріан Ньюї, який побудував для "Срібних стріл" неймовірно швидкий болід. Однак був свій козир і у Феррарі – Росс Браун, який увійшов в історію Формули-1 як людина, з якою асоціюється слово "стратегія".
Після того як два пілоти команди з Вокінга посіли перший стартовий ряд на необгонній трасі, їхні фанати вже передчували черговий дубль. І справді, довгий час лідируючим позиціям "Срібних стріл" ніщо не загрожувало. Зокрема, нічого не змінила і перша хвиля піт-стопів на 25-28 колах – "Червоний Барон", як і раніше, залишався третім.
Але в, здавалося б, "отже зрозумілій" ситуації здаватися ніхто не збирався. Вигадавши хитрий план, на 34-му колі Росс зазвав Міхаеля в бокси. Слід зазначити, що в епоху дозаправок завжди вважалося, що перевагу дає пізніша зупинка, бо машина з майже порожніми баками їде значно швидше. Навіть існував спеціальний термін – "пересидіти на піт-стопі".
Яке ж було загальне здивування, коли через коло, що зупинилося, Култхард виїхав позаду Шумахера. Ще через два кола в бокси завітав і Хаккінен, але і фін також опинився позаду німця.
Однак такий раптовий прорив мав доволі просте пояснення – сам процес обслуговування боліда був на кілька секунд коротшим, бо у Феррарі залили набагато менше пального. Саме ця різниця в часі й дозволила опинитися попереду на трасі. Але це також означало, що першому пілоту Скудерії, на відміну від суперників, доведеться зупинятися ще раз.

Таким чином, на ура спрацювала перша частина ризикованого плану Брауна – Шумахер вийшов у лідери. Однак після цього німцеві належало промчати 19 кіл у кваліфікаційному режимі, за які йому було необхідно відіграти щонайменше 25 секунд для ще одного піт-стопа – завдання, що здавалося майже нереальним. І тут "Червоному Барону" довелося застосувати весь свій талант гонщика, щоб реалізувати амбітну стратегію.
Шумі мчав трасою, вичавлюючи зі своєї "Феррарі" все, що тільки можливо, аби скористатися тим примарним шансом. І зусилля того варті – після відвідин боксів на 62-му колі німець зберіг перше місце та довів справу до перемоги, яка точно увійшла до десятки найкращих за всю кар'єру Міхаеля.
Чемпіонська траса
Після того як на початку сезону 2001 року Міка Хаккінен втратив свою колишню швидкість, роль головного суперника Міхаеля Шумахера в боротьбі за титул перейшла до іншого гонщика Макларена – Девіда Култхарда. Після перших шести перегонів навіть складалося враження, що шотландець має дуже високі шанси – а дехто й зовсім вважав його фаворитом.
Однак, починаючи з сьомого етапу, Шумі взяв ситуацію під контроль і, стабільно випереджаючи ДіСі, став планомірно відриватися в турнірній таблиці. А на Гран-прі Угорщини "Червоний Барон" достроково оформив свій четвертий титул. Нехай сам заїзд у 2001 році й не був багатий на події, по його завершенні Хунгароринг вписався в історію Формули-1 як "чемпіонська" траса.
Перша перемога Фернандо Алонсо
У зв'язку з тотальним домінуванням Міхаеля Шумахера у 2002 році, в сезоні 2003 відбулася низка організаційних змін, серед яких був і досить дивний формат кваліфікації – з одним колом на порожній трасі для кожного пілота. Суботні результати стали часто приносити сюрпризи, і на Гран-прі Угорщини поул-позиція дісталася Фернандо Алонсо.

Той факт, що на Хунгарорингу складно обганяти, давав іспанцеві доволі великі шанси виграти перегони. І справді, шлях до першої перемоги для пілота Рено пройшов без особливих складнощів – за весь заїзд він втратив лідерство лише на одне коло під час хвилі піт-стопів. Так відкрив лік своїм тріумфам другий "вихованець" одіозного Флавіо Бріаторе.
До слова кажучи, попри велику кількість подальших успіхів і навіть два чемпіонські титули, перегони 2003 року так і залишилися єдиною перемогою Алонсо в Угорщині.
Перша перемога Дженсона Баттона
Довгий час Дженсон Баттон значився в списку пілотів, які "подають надії", а в рідній Англії він став зіркою ще до дебюту у Формулі-1. До початку сезону 2006 на його рахунку вже було 12 подіумів, проте все ще не було заповітної перемоги.
І вже де точно ніхто не очікував першого місця – так це на Гран-прі Угорщини 2006 року. Загалом, у тому сезоні Хонда значно поступалася як у швидкості, так і в надійності основним героям сезону – Рено та Феррарі, а статус третьої сили був міцно закріплений за Маклареном.
До того ж, на необгінному Хунгарорингу, через штраф за заміну чергового згорілого японського мотора, Дженсон стартував лише 14-м. Говорити про якісь шанси на те, щоб виграти перегони міг би лише відвертий фантазер.
Однак того дня, вперше за 20 років присутності угорського автодрому в календарі Формули-1, пішов дощ. Різного роду помилки на мокрому треку здійснили багато гонщиків, включно з пілотами топкоманд: Кімі Райкконен врізався в кругового Вітантоніо Льюцці, лідер чемпіонату Фернандо Алонсо розбив машину після того, як передчасно перейшов на "сухі" колеса, а Міхаель Шумахер пережив одразу два зіткнення з суперниками та завершив гонку за два кола до фінішу.
І лише Баттон, який пізніше отримав прізвисько короля дощових трас, зробив усе правильно – що й дозволило йому здобути першу перемогу в кар'єрі.

П'ять років потому, 2011 року, також за мокрої погоди, Дженсон ще раз виграв перегони на Гунгарорингу.
Скандал у Макларені
Угорський вікенд 2007 року проходив під повним домінуванням команди Макларен. Ба більше, на той момент здавалося, що і весь сезон перебуває під контролем колективу з Вокінга. Дуже спекотною була боротьба між двома напарниками – чинним чемпіоном Фернандо Алонсо і новачком Льюїсом Гамільтоном, який несподівано став лідером особистого заліку.
У фінальному сегменті кваліфікації Фернандо затримався в боксах, простоявши там на 10 секунд більше, ніж потрібно. Зробив він це навмисно – таким чином він затримав Льюїса, який стояв у черзі на дозаправку, і тому не вистачило часу, щоб вирушити на ще одну спробу.
Попри незгоду з боку керівництва команди, батько та менеджер британського гонщика – Ентоні Гамільтон – подав офіційний протест, після чого Алонсо отримав штраф у 5 позицій на стартовій решітці.
Таким чином, поул-позиція перейшла до Гамільтона-молодшого, який показав другий час і, нехай і не без зусиль, проте реалізував цю перевагу та виграв перегони.

Можливо, після того як емоції вщухли, про цей випадок усі б забули за кілька тижнів. Однак наприкінці сезону пілот Феррарі Кімі Райкконен несподівано вирвав титул з-під носа гонщиків Макларена, випередивши обох лише на одне очко.
І тоді фанати Льюїса і Фернандо з іще більшою люттю почали закидати один одного звинуваченнями за багато епізодів 2007 року – включно з Гран-прі Угорщини.
Єдина перемога Хейккі Ковалайнена
Після закінчення сезону 2007 року, не витримавши токсичної атмосфери всередині команди, Алонсо покинув Макларен, а новим напарником Гамільтона став "слухняніший" гонщик – Хейккі Ковалайнен, який просто загубився на тлі британця.
Хоча у кваліфікації до Гран-прі Угорщини фронтальний стартовий ряд посіли Льюїс і Хейккі, тривалий час головним героєм перегонів був Феліпе Масса, який на першому колі випередив обох пілотів "Срібних стріл" і вийшов у лідери.
Більшу частину дистанції боротьба за перемогу розвивалася між Массою та Гамільтоном, у той час, як Ковалайнен поступово відставав від двох претендентів на титул.
Однак на 41-му колі британець пробив колесо і втратив безліч позицій, а за два кола до фінішу на боліді бразильця згорів двигун, тим самим подарувавши фіну першу і єдину перемогу в його кар'єрі.

Травма Феліпе Масси (2009, частина 1)
Досить багатим на події вийшов угорський вікенд 2009 року. Перша з них була сумною – під час кваліфікаційного заїзду в голову Феліпе Масси влучив амортизатор, що, фактично, зруйнувало йому всю кар'єру: через отриману травму гонщик був вимушений пропустити решту сезону, а коли 2010-го він повернувся до Формули-1 – колишньої швидкості вже не було.
Рубенс Баррікелло, від чийого боліда відлетіла злощасна деталь, відчував провину за те, що трапилося, і, щоб якось підтримати земляка, пізніше намалював на своєму шоломі маленьку копію шолома Феліпе і сказав, що тепер він ганяє за двох.
Колесо Алонсо (2009, частина 2)
Після того, як суботні заїзди було відновлено, поул виборов Фернандо Алонсо, що було доволі несподівано – адже Рено того року не відзначалася темпом.
Утім, пізніше з'ясувалося, що такий гарний час іспанець показав тому, що в його боліді було палива лише на 12 кіл. Проте, провівши доволі хороший перший відрізок, він усе ще мріяв про те, щоб знову виграти перегони на трасі, де шістьма роками раніше здобув першу перемогу.

Однак цим мріям не судилося збутися – гонщика підвели механіки на піт-стопі: працівники команди погано закріпили передню праву покришку, і та зірвалася вже на першому колі після виїзду з боксів.
З огляду на той факт, що за тиждень до цього у Формулі-2 загинув гонщик Генрі Сьортіз – через те що йому в голову влучило колесо, що відлетіло від суперника, випадок в Угорщині викликав великий резонанс. Крім грошового штрафу, було ухвалено рішення відсторонити команду Рено від наступних перегонів – у Валенсії, проте друге покарання було скасовано після апеляції.
Перша перемога системи KERS (2009, частина 3)
Після всіх цих подій перемогу на Гран-прі Угорщини 2009 здобув Льюїс Гамільтон на Макларені. І хоча для самого британця цей тріумф був "одним із багатьох", для історії Формули-1 це мало значно більше значення – вперше гонку виграла "гібридна" машина.
Річ у тім, що в сезоні 2009 у Формулі-1 з'явилася система рекуперації кінетичної енергії, або ж просто – KERS. Однак, користувалися технічною новинкою далеко не всі команди. Ба більше, боліди з "рекуператором" на початку навіть були повільнішими, оскільки електродвигун та акумулятор відчутно додавали ваги.
Посилив історичну значущість той факт, що це був ще й своєрідний дубль системи KERS: другим фінішував Кімі Райкконен, чия Феррарі також була "гібридною".
Осічки домінаторів
Після зміни регламенту сезон 2014 року пройшов під повним домінуванням команди Мерседес, і лише її пілоти – Льюїс Гамільтон і Ніко Росберг – сприймалися як претенденти на перемогу.
Єдиним, кому, крім "Срібних стріл", вдавалося вигравати перегони в тому сезоні, був новий гонщик Ред Булла – Даніель Ріккардо. Однак у Канаді австралієць скористався технічними відмовами в суперників, а пізніше в Бельгії – тим, що британець і німець зіткнулися в боротьбі за лідерство.
Що ж стосується Угорщини – вона знову породила звичний для цієї траси хаос: з підсихаючою дорогою та виїздами машини безпеки. На завершальному відрізку перегонів другим ішов Льюїс Гамільтон, після того як прорвався вперед, стартувавши з піт-лейну, а лідирував – неочікувано для всіх – Фернандо Алонсо, попри те, що темп Феррарі того сезону залишав бажати кращого.
Здавалося, що Гамільтон і Алонсо розіграють перемогу – причому британець виглядав явним фаворитом у цій боротьбі. Однак, відтягнувши свій останній піт-стоп, Ріккардо завдяки свіжішим шинам наздогнав і обійшов обох під кінець дистанції. А Льюїсу на останньому колі ще й довелося відбиватися від атак напарника, який намагався реабілітуватися після втрати позицій у середині перегонів.

А рік по тому – у 2015-му – коли Мерседес, хоча й не мала такої тотальної переваги, але все ж залишалася фаворитом, обидва її гонщики доволі слабко провели Гран-прі Угорщини, і перемога дісталася Себастьяну Феттелю, який перейшов до Феррарі.
Угорське прокляття
У середині 2010-х років у Хунгарорінга почала несподівано формуватися репутація "проклятої" траси. Річ у тім, що з 2005 по 2017 рік включно жоден переможець Гран-прі Угорщини не ставав чемпіоном за підсумками сезону.
І якщо в одних випадках на автодромі неподалік Будапешта на верхню сходинку подіуму підіймалися несподівані гонщики, то в інших – це були претенденти на титул, які згодом поступалися в боротьбі за головний трофей.
Перервати це "прокляття" вдалося лише Льюїсу Гамільтону в сезоні 2018 року: він виграв перегони на Гунгарорингу і в підсумку став чемпіоном. До нього останнім, кому це вдавалося, був Міхаель Шумахер у вже далекому 2004 році.
Скандали Мерседеса і Ред Булла (2021, частина 1)
Чемпіонат 2021 року став яскравою дуеллю між Максом Ферстаппеном та Льюїсом Гамільтоном, які перебували у своїй власній лізі. Сезон і без того був насичений скандалами та спірними моментами, а Гран-прі Угорщини виявився особливо багатим на події.
Почалося все ще з кваліфікації, коли Гамільтон, судячи з усього, згадав, як одного разу з ним повівся Алонсо, який ще з'явиться в цій історії. Льюїс вирішив вчинити схоже: виїхавши на фінальну спробу попереду пілотів Ред Булл, він навмисне дуже повільно їхав треком під час "кола розгону".
Крім психологічних ігор, у яких на той момент семиразовий чемпіон був вельми досвідчений, це призвело до того, що другий пілот "биків" – Серхіо Перес – не встиг почати своє "швидке коло".
Далі був старт перегонів. Хоча гонщики Мерседеса посіли першу і другу позиції, дощ, що пройшов перед заїздом, вселяв надії у вболівальників Ферстаппена. Однак Вальттері Боттас, який проспав старт, припустився серйозної помилки на гальмуванні перед першим поворотом і влаштував масову аварію, в якій постраждали обидва пілоти Ред Булла.

Факт того, що Макс зазнав значних пошкоджень, породив масу чуток, що Боттас зробив це навмисно, адже найбільше від цього вигравав його напарник Льюїс. Однак судді дійшли висновку, що такий маневр розрахувати заздалегідь практично неможливо: безпосередньо Боттас врізався в Ландо Норріса, а вже той від удару влетів у машину Ферстаппена.
Самотній старт Льюїса Гамільтона (2021, частина 2)
Через велику кількість уламків на трасі дирекція перегонів показала червоний прапор. Механіки Ред Булла абияк змогли підлатати болід свого лідера. Звісно, про боротьбу за високі місця вже не йшлося, але забігаючи наперед, варто зазначити: навіть на "половині машини" Макс усе ж таки зміг заробити кілька очок.
Але ще важливішим виявився інший епізод. За час зупинки траса встигла підсохнути, і на прогрівальному колі Естебан Окон, який опинився другим після аварії, звернув у бокси за "сухими" шинами. А далі почалася ланцюгова реакція і його приклад наслідували абсолютно всі інші гонщики, які їхали позаду.
У підсумку Льюїс Гамільтон залишився єдиним, хто вишикувався на стартовій решітці та чекав, поки згаснуть вогні.

Таким чином, на Гунгарорингу стався один із найбільш курйозних епізодів в історії Формули-1.
Оборона Фернандо Алонсо (2021, частина 3)
Оскільки Боттас і Перес зійшли з дистанції, Ферстаппен їхав на пошкодженому боліді, а Гамільтон відкотився назад після того, як уже в режимі перегонів заїхав у бокси по "сліки", на лідируючі позиції вирвалися пілоти колективів-середняків. Перегони очолив Естебан Окон із команди Альпін.
Ще одним важливим фактором стало вдале розташування боксів Вільямса і безлад на піт-лейні під час другого прогрівочного кола. Завдяки цьому на третю позицію несподівано вирвався Ніколас Латіфі. Звісно, пізніше канадець втратив кілька місць, але ключовим стало те, що він тривалий час стримував основний пелетон, що дало змогу Окону та Феттелю, які їхали попереду, серйозно відтягнути момент свого піт-стопу.
Тим часом позаду починався прорив Льюїса Гамільтона. На 47-му колі британець здійснив останній піт-стоп. Крім того, що у нього була найшвидша машина пелетону, він отримав додаткову перевагу завдяки свіжим шинам. "На папері" все говорило про те, що перший номер "Срібних стріл" має з легкістю прорватися до перемоги.
Однак на його шляху став старий знайомий – Фернандо Алонсо, який того сезону був напарником Окона, що лідирував у перегонах. Здавалося б, які шанси у машини-середняка Альпін проти домінуючого Мерседеса, та ще й на більш зношеній гумі?
Але Алонсо не був би собою, якби здався без бою. Усвідомлюючи, що його боротьба допомагає партнеру по команді, іспанець відчайдушно оборонявся. Гамільтон атакував майже на кожному метрі траси, але Фернандо зачиняв будь-яку "хвіртку", що викликало роздратування Льюїса і скарги по радіо на нібито небезпечний пілотаж.

Лише через 11 кіл щільної боротьби Алонсо припустився помилки на гальмуванні і Гамільтон таки пройшов його. Опинившись попереду, британець почав їхати швидше більш ніж на три секунди з кола, блискавично розправився з Карлосом Сайнсом із Феррарі та фінішував буквально на хвості у пари Окон-Феттель.
Фактично, Льюїсу не вистачило всього пари кіл, щоб вирватися в лідери. І з урахуванням того, наскільки довго його стримував Алонсо, важко переоцінити внесок іспанця в першу в кар'єрі перемогу Естебана Окона.
А пізніше, вже після закінчення перегонів, сталася ще одна резонансна подія – у баку Астон Мартіна Себастьяна Феттеля, що фінішував другим, виявилося менш ніж один літр пального. Це стало порушенням технічного регламенту, і німець був дискваліфікований. Таким чином, він позбувся подіуму, який, як виявилося згодом, став останнім у його кар'єрі.
Переможці, які стали посміховиськом
До середини сезону 2024 статус домінуючої сили на трасі перейшов до команди Макларен. І на Гран-прі Угорщини пілоти на помаранчевих болідах упевнено оформили дубль. Здавалося б – що може піти не так? Однак, попри блискучий результат, колектив із Вокінга став відвертим посміховиськом у соціальних мережах.
На 45-47 колах, під час другої хвилі піт-стопів, командний місток Макларена вирішив влаштувати стратегічні ігри, щоб убезпечити свої позиції від Льюїса Гамільтона, який наближався. У результаті цього Ландо Норріс опинився попереду Оскара Піастрі, хоча спочатку все було розраховано навпаки.
І тут почалися радіопереговори, більше схожі на комедійне шоу. Піастрі відкрито висловлював невдоволення і нагадував, що йому обіцяли повернути позицію. З іншого боку, Норріс запевняв, що й без того збирався атакувати напарника. До того ж британець сподівався включитися в боротьбу за чемпіонський титул із Максом Ферстаппеном.
У підсумку, після затяжних обговорень, Ландо все ж скинув швидкість і поступився дорогою Оскару, подарувавши тому першу перемогу в кар'єрі – нехай і з помітним осадом.

Пізніше ця ситуація породила хвилю непідтверджених чуток, що Марк Веббер, менеджер Піастрі та колишній гонщик Формули-1, що сам колись страждав від командної політики, наполіг на внесенні до контракту пункту, який забороняє робити Оскара "другим номером".
Якщо вірити цим розмовам – у керівництва Макларена просто не залишилося вибору, окрім як повернути австралійцю заслужене лідерство.
Очікування у 2025 році
Уже традиційно Гран-прі Угорщини стає останнім етапом перед літньою перервою. Далі на Формулу-1 чекає чотиритижнева пауза, і всілякі аналітики підбиватимуть підсумки першої половини сезону. Але поки що на нас чекають ще дві години автоспортивного видовища.
Як і в більшості перегонів нинішнього сезону, букмекери найбільше вірять у перемогу когось із пілотів Макларена. Коефіцієнт на Ландо Норріса – 2.4, а на Оскара Піастрі – 2.5. Значно скромніше оцінюються шанси Макса Ферстаппена – 6.0.
Однак водночас синоптики прогнозують високу ймовірність опадів у день перегонів. І якщо дирекція не перетворить заїзд на багатогодинну стоянку на піт-лейні, глядачі мають право розраховувати на по-справжньому захопливу гонку. Хто знає – цілком можливо, Гран-прі Угорщини 2025 виявиться тими самими перегонами, гідними увійти до цього списку.
