Українська правда

Усі дороги ведуть до Абу-Дабі, або як Норріс, Ферстаппен та Піастрі провели сезон Формули-1

Колаж – Ганна Станович
Усі дороги ведуть до Абу-Дабі, або як Норріс, Ферстаппен та Піастрі провели сезон Формули-1

Сезон, який спочатку вважали легкою прогулянкою для Ландо Норріса, потім – подумки вже віддали Оскару Піастрі, і в якому ще влітку ніхто навіть уві сні не міг уявити собі шанси Макса Ферстаппена на титул, підійшов до того, що перед останньою гонкою всі троє залишаються претендентами на головний приз.

Шляхи кожного з них були сповнені злетів і падінь, перемог і помилок. Сьогодні ж, поки всі ще перебувають у передчутті моменту істини, ми згадуватимемо ці гоночні гойдалки завдовжки у 24 Гран-прі, які зовсім скоро зосередять увагу всіх фанатів Формули-1 навколо однієї точки на карті світу.

Побудована на штучному острові серед східної розкоші траса Яс-Марина вже чотири рази (2010, 2014, 2016 і 2021) ставала місцем фінальної битви за чемпіонство. І цього автоспортивного року знову всі дороги ведуть до Абу-Дабі.

Готель над трасою Яс-Марина
Готель над трасою Яс-Марина
Getty Images

Етап 1: Гран-прі Австралії

Чемпіонат 2025 року розпочався з першого стартового ряду у Макларена. І навіть попри мінливу мокру погоду, домінування помаранчевих болідів було очевидним.

Але якщо Ландо Норріс просто поїхав до перемоги, то Оскар Піастрі стартував невдало і пропустив уперед Макса Ферстаппена. Проте вже на 17 колі австралієць повернув собі другу позицію.

Швидше за все, в такому порядку вони б і закінчили гонку. Але на 44 колі, через дощ, що відновився, обидва Макларена припустилися помилок. І якщо Ландо відбувся легкою поїздкою по траві, яка взагалі нічого йому не коштувала, то Оскар втратив багато позицій і фінішував перед домашніми трибунами лише восьмим.

Оскар Піастрі із заносом вилітає за межі траси, поки Ландо Норріс і Макс Ферстаппен їдуть уперед.
Оскар Піастрі із заносом вилітає за межі траси, поки Ландо Норріс і Макс Ферстаппен їдуть уперед.
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Підсумок Гран-прі Австралії:
Норріс – 1, Ферстаппен – 2, Піастрі – 8;

Положення в особистому заліку:
Норріс – 25, Ферстаппен – 18, Піастрі – 2;

Втрачені очки: Піастрі – 16.

Етап 2: Гран-прі Китаю

Уже в Китаї відбувся перший спринт сезону, який виграв Льюїс Гамільтон, і поки що це досі залишається найяскравішою подією його кар'єри від моменту переходу до Скудерії.

Що ж стосується претендентів на титул, то через деградацію шин на боліді Ред Булл Макс програв другу позицію Оскару в боротьбі на трасі, а Ландо, який невдало стартував, фінішував лише восьмим.

Підсумки спринту:
Піастрі – 2, Ферстаппен – 3, Норріс – 8;

Втрачені очки:
Піастрі – 16, Норріс – 4.

Основна ж гонка пройшла в більш штатному форматі: два Макларена на лідируючих позиціях – Піастрі попереду Норріса. А Ферстаппен, загрузнувши в боротьбі з пілотами Феррарі та Мерседеса, за підсумком зміг прорватися лише на четверте місце, обійшовши за чотири кола до фінішу в красивій боротьбі Шарля Леклера.

Макс Ферстаппен проходить Шарля Лекрела на Гран-прі Китаю
Макс Ферстаппен проходить Шарля Лекрела на Гран-прі Китаю
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Підсумки гонки Гран-прі Китаю:
Піастрі – 1, Норріс – 2, Ферстаппен – 4;

Положення в особистому заліку:
Норріс – 44, Ферстаппен – 36, Піастрі – 34.

Етап 3: Гран-прі Японії

Гран-прі Японії приніс перший сюрприз ще у кваліфікації: попри те, що окремі сектори кола залишилися за Ландо та Оскаром, загальний час виявився кращим у Макса, який виступав із незвичною білою лівреєю. Загалом результати претендентів вклалися в межі 44 тисячних секунди.

Однак, з огляду на той факт, що крім різниці в темпі в той період сезону Макларен набагато краще працював з шинами, ніж Ред Булл, створювалося відчуття, що перевага нідерландця – явище тимчасове.

Але Ферстаппен нагадав усім, чому він є мультичемпіоном світу: проявивши неймовірне вміння працювати під пресингом, він упевнено контролював відрив від Норріса, тримаючи його на відстані 1.1 – 1.2 секунди, що не давало змоги британцеві атакувати, проте змушувало того їхати в "брудному повітрі".

Варто відзначити і той факт, що Ландо зробив Максу "подарунок", поїхавши з ним у бокси на одному і тому самому колі, тим самим втративши можливість вийти вперед за стратегією. А глядачі побачили ефектну битву на виїзді з піт-лейна.

Боротьба Макса Ферстаппена і Ландо Норріса на виїзді з піт-лейна на Гран-прі Японії
Боротьба Макса Ферстаппена і Ландо Норріса на виїзді з піт-лейна на Гран-прі Японії
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Підсумки Гран-прі Японії:
Ферстаппен – 1, Норріс – 2, Піастрі – 3;

Положення в особистому заліку:
Норріс – 62, Ферстаппен – 61, Піастрі – 49.

Етап 4: Гран-прі Бахрейну

У Бахрейні знову багато що вирішила кваліфікація: Піастрі на поулі, Норріс – шостий, Ферстаппен – сьомий. І якщо результат нідерландця був навіть перевищенням межі можливостей його машини, то британець явно міг проїхати краще. Щонайменше три очки можна занести до його "антискарбнички", адже в перегонах він прорвався лише до третього місця.

Підсумки Гран-прі Бахрейну:
Піастрі – 1, Норріс – 3, Ферстаппен – 6;

Положення в особистому заліку:
Норріс – 77, Піастрі – 74, Ферстаппен – 69;

Втрачені очки:
Піастрі – 16, Норріс – 7.

Етап 5: Гран-прі Саудівської Аравії

Нічний Гран-прі Саудівської Аравії виявився багатим на події. Ще у кваліфікації Ландо розбив машину, через що починати основний заїзд йому довелося лише десятим. У перегонах британець прорвався на четверте місце – результат явно нижчий за той, на який він міг розраховувати, і мінімум три очки він втратив.

Але головним епізодом вікенду став старт, де билися Оскар і Макс, який перебував на поулі. У першій зв'язці поворотів австралієць витіснив нідерландця з траси, проте дирекція перегонів вирішила покарати п'ятисекундним штрафом саме Ферстаппена, що і визначило результат боротьби за перемогу. Цей випадок знову підняв тему можливої упередженості суддів до мультичемпіона.

Оскар Піастрі видавив Макса Ферстаппена з траси на старті Гран-прі Саудівської Аравії
Оскар Піастрі видавив Макса Ферстаппена з траси на старті Гран-прі Саудівської Аравії
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Підсумки Гран-прі Саудівської Аравії:
Піастрі – 1, Ферстаппен – 2, Норріс – 4;

Положення в особистому заліку:
Піастрі – 99, Норріс – 89, Ферстаппен – 87;

Втрата очок:
Піастрі – 16, Норріс – 10, Ферстаппен – 7 (суддівські).

Етап 6: Гран-прі Маямі (спринт)

Хоча основні перегони в Маямі також запам'яталися кількома моментами, спринтерський заїзд, що передував їм і проходив на трасі, яка підсихала після дощу, виявився ще багатшим на події.

У першому повороті всі три претенденти випередили новачка Мерседеса, який стартував з поула, Андреа Кімі Антонеллі, і здавалося, що про молодого гонщика можна забути. Але коли настав час переходити на сліки, у Ред Буллі припустилися помилки, небезпечно випустивши Ферстаппена, що призвело до зіткнення нідерландця та італійця.

Зіткнення Макса Ферстаппена та Андреа Кімі Антонеллі на піт-стопі
Зіткнення Макса Ферстаппена та Андреа Кімі Антонеллі на піт-стопі
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Згодом, крім пошкоджень боліда, Макс отримав ще й штраф у 10 секунд, який через фініш під машиною безпеки відкинув його з четвертої позиції взагалі за межі очкової зони – вперше за всі спринтерські перегони, що їх бачила Формула-1.

Що ж стосується гонщиків Макларен, трапився перший епізод, який змусив замислитися над тим, що колектив навмисно працює на Норріса: першим у бокси покликали Піастрі, який лідирував, а потім поява сейфті-кару допомогла Ландо обійти Оскара після відповідної зупинки.

Таким чином, за короткий заїзд Ферстаппен втратив 5 "необов'язкових" очок, а Піастрі – одне, і обидва постраждали з вини своїх команд.

Підсумки спринту в Маямі:
Норріс – 1, Піастрі – 2, Ферстаппен – 17;

Положення в особистому заліку:
Піастрі – 106, Норріс – 97, Ферстаппен – 87;

Втрачені очки:
Піастрі – 17, Ферстаппен – 12, Норріс – 10.

Етап 6: Гран-прі Маямі (гонка)

В основній гонці з поула стартував уже Макс і після жорсткої оборони на старті зберіг лідерство.

Боротьба Макса Ферстаппена і Ландо Норріса на старті Гран-прі Маямі
Боротьба Макса Ферстаппена і Ландо Норріса на старті Гран-прі Маямі
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Однак коли на боліді Ред Булла набагато раніше "пішли" шини, попри наполегливу оборону нідерландця, його пройшли і Оскар, і Ландо.

А потім командний місток "биків" зробив чергову "підставу" своєму пілоту, закликавши його завчасно на піт-стоп. Через це за три кола, скориставшись режимом віртуальної машини безпеки, і Джордж Рассел випередив Ферстаппена – ще на 3 "необов'язкових" очка.

Підсумки Гран-прі Маямі:
Піастрі – 1, Норріс – 2, Ферстаппен – 4;

Положення в особистому заліку:
Піастрі – 131, Норріс – 115, Ферстаппен – 99;

Втрачені очки:
Піастрі – 17, Ферстаппен – 15, Норріс – 10.

Етап 7: Гран-прі Емілії-Романьї

Дві перемоги Піастрі після поулів Ферстаппена почали псувати статистику нідерландця, і потрібно було терміново завдавати "удару у відповідь". Випадок відіграти один із цих епізодів випав на наступному етапі – Гран-прі Емілії-Романьї в італійській Імолі.

Оскар починав гонку першим, Макс – другим. Під час довгого стартового ривка здавалося, що нідерландець зовсім не претендує на боротьбу за лідерство. Ба більше – його позиції став загрожувати навіть Джордж Рассел. Але вже у зв'язку поворотів Ферстаппен увійшов на набагато більшій швидкості та вийшов із неї попереду суперників, виконавши один з найкращих маневрів цього сезону.

Макс Ферстаппен обганяє Оскара Піастрі на старті гонки в Імолі
Макс Ферстаппен обганяє Оскара Піастрі на старті гонки в Імолі
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

А далі, на необгінному треку, Макс проклав шлях до другої перемоги в сезоні. А Оскар вкотре став жертвою власної команди та через передчасний піт-стоп згодом втратив позицію відносно Ландо, який мав свіжіші шини на останньому відрізку перегонів.

Підсумки Гран-прі Емілії-Романьї:
Ферстаппен – 1, Норріс – 2, Піастрі – 2;

Положення в особистому заліку:
Піастрі – 146, Норріс – 133, Ферстаппен – 124;

Втрачені очки:
Піастрі – 20, Ферстаппен – 15, Норріс – 10.

Етап 8: Гран-прі Монако

Попри престижність місця, що збирає безліч найбагатших людей планети, Гран-прі Монако часто виходять відверто нудними через те, що на вузьких вуличках князівства в реаліях сучасної Формули-1 здійснити обгін можна хіба що внаслідок дуже грубої помилки суперника.

Щоб хоч якось-то урізноманітнити "елітну" гонку, організатори спробували ввести правило двох обов'язкових піт-стопів. Але якщо не зважати на сміховинне видовище, що відбувалося в "другому ешелоні", це нічого не дало – претенденти на титул фінішували на тих самих позиціях, з яких стартували.

Підсумки Гран-прі Монако:
Норріс – 1, Піастрі – 3, Ферстаппен – 4;

Положення в особистому заліку:
Піастрі – 161, Норріс – 158, Ферстаппен – 136;

Втрачені очки:
Піастрі – 20, Ферстаппен – 15, Норріс – 10.

Етап 9: Гран-прі Іспанії

Гран-прі Іспанії відзначився тим, що команди вважали за краще використовувати більш м'які комплекти гуми і заходили на більшу кількість піт-стопів – що все ж таки досить незвично для останніх чемпіонатів.

Піастрі, який стартував з поула, і Норріс, який переслідував його, спочатку вибрали стратегію двох зупинок, тоді як Ферстаппен запланував три, що внесло певну інтригу в перегони.

Однак вихід машини безпеки на 55 колі перевернув усе з ніг на голову, насамперед для Макса. Річ у тім, що Макларени спокійно здійснили зупинку, поставивши ще один "софт", тоді як у Ред Булла єдиним свіжим комплектом був "хард".

Цілком можливо, "бикам" слід було залишити нідерландця на трасі. Однак було ухвалено рішення перейти на жорсткі шини, і це одразу далося взнаки на рестарті. Ферстаппен миттєво втратив позицію відносно Шарля Леклера.

Потім Макс зіткнувся з Джорджем Расселом – причому аварія виглядала так, немов навіть у "залізного" чемпіона здали нерви.

Зіткнення Макса Ферстаппена і Джорджа Рассела на Гран-прі Іспанії 2025 року
Зіткнення Макса Ферстаппена і Джорджа Рассела на Гран-прі Іспанії 2025 року
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

За це нідерландець отримав ще й штраф у 10 секунд, який відкинув його на десяту позицію.

Підсумки Гран-прі Іспанії:
Піастрі – 1, Норріс – 2, Ферстаппен – 10;

Положення в особистому заліку:
Піастрі – 186, Норріс – 176, Ферстаппен – 137;

Втрачені очки:
Ферстаппен – 31, Піастрі – 20, Норріс – 10

Етап 10: Гран-прі Канади

Гран-прі Канади відзначився тим, що обидва Макларени їхали незвично повільно, завдяки чому Ферстаппен кваліфікувався другим – попереду своїх суперників, а на поулі опинився Джордж Рассел.

У такому порядку два лідери перегонів і фінішували: Джордж здобув перемогу, а Макс приїхав одразу за ним. Однак головною подією етапу стала боротьба Оскара і Ландо за четверту позицію.

Попри те що Норріс стартував нижче, саме для нього було обрано вигіднішу стратегію піт-стопів, що знову змусило замислитися про гру домінуючого колективу на одного гонщика.

Завдяки цьому на фінальний відрізок перегонів у нього були на два кола свіжіші шини, що дало куди більш суттєву перевагу, ніж очікувалося.

Оскільки на довгій прямій Монреаля доволі складно оборонятися, єдиним шансом Піастрі зберегти позицію стало те, що він "зачепився" за секундну зону DRS від Андреа Кімі Антонеллі.

Проте британець продовжував активно атакувати і в один момент перестарався, що призвело до зіткнення. У підсумку сам Ландо зійшов, а Оскар продовжив гонку.

Зіткнення Оскара Піастрі та Ландо Норріса на Гран-прі Канади 2025 року
Зіткнення Оскара Піастрі та Ландо Норріса на Гран-прі Канади 2025 року
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Підсумки Гран-прі Канади:
Ферстаппен – 2, Піастрі – 4, Норріс – зійшов;

Положення в особистому заліку:
Піастрі – 198, Норріс – 176, Ферстаппен – 155;

Втрачені очки:
Ферстаппен – 31, Піастрі – 20, Норріс – 20.

Етап 11: Гран-прі Австрії

Гонка на батьківщині команди Ред Булл закінчилася для Ферстаппена несподівано швидко – вже на першому колі в нього врізався Андреа Кімі Антонеллі.

Андреа Кімі Антонеллі врізається в Макса Ферстаппена на Гран-прі Австрії 2025 року
Андреа Кімі Антонеллі врізається в Макса Ферстаппена на Гран-прі Австрії 2025 року
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

І всупереч тому, що гонщики дружать за межами траси, це стало першим епізодом, який за пів сезону вилився в нинішній скандал, пов'язаний з італійцем, про який піде мова нижче.

Хоч у нідерландця не було темпу, а стартував він лише сьомим, щонайменше Макс втратив 8 очок з вини помилки "нейтрального" пілота, а цілком можливо – і всі 15. Тепер уже ніхто не дізнається, на яке місце нідерландець зумів би прорватися в тому заїзді.

Підсумки Гран-прі Австрії:
Норріс – 1, Піастрі – 2, Ферстаппен – зійшов;

Положення в особистому заліку:
Піастрі – 216, Норріс – 201, Ферстаппен – 155;

Втрачені очки:
Ферстаппен – 39, Піастрі – 20, Норріс – 20.

Етап 12: Гран-прі Великої Британії

Перегони у Великій Британії відзначилися одразу двома подарунками від Піастрі, які він зробив Норрісу.

Попри поул Ферстаппена, Макларен на мокрій трасі почувався значно краще, ніж Ред Булл. Тож уже на восьмому колі Оскар випередив Макса. Вирішальним же моментом перегонів стало відновлення змагання після машини безпеки на 21 колі.

Спочатку Піастрі надто різко загальмував перед Ферстаппеном – за що пізніше сам Оскар отримав штраф, який коштував йому перемоги.

Різке гальмування Оскара Піастрі перед Максом Ферстаппеном
Різке гальмування Оскара Піастрі перед Максом Ферстаппеном
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

А практично одразу після цього Макса занесло на рестарті, що стало непрямим наслідком попередньої пригоди, а також проблем із шинами.

Таким чином, за одне коло Піастрі втратив 7 очок, Ферстаппен, який прорвався потім на п'яту позицію – 8, а Норріс отримав у подарунок відразу 10 – внаслідок усунення обох суперників.

Підсумки Гран-прі Великої Британії:
Норріс – 1, Піастрі – 2, Ферстаппен – 5;

Положення в особистому заліку:
Піастрі – 234, Норріс – 226, Ферстаппен – 165;

Втрачені очки:
Ферстаппен – 47, Піастрі – 27, Норріс – 10.

Подіум Ніко Гюлькенберга

Ще однією подією, яка з одного боку нічого не змінювала в боротьбі претендентів, але з іншого – помітно вплинула на ставлення глядачів до пілотів, стало несподіване третє місце Ніко Гюлькенберга у Великій Британії.

Німецький гонщик багато сезонів був володарем неприємного рекорду за найдовшою кар'єрою без жодного подіуму. Але у своєму 239-му Гран-прі він все-таки потрапив на заповітну церемонію нагородження.

А під час останніх кіл складалося враження, що Ніко підтримували практично всі глядачі Формули-1 – хіба що за винятком прихильників Льюїса Гамільтона, який їхав четвертим.

Цікавою ж стала реакція інших гонщиків. Активніше за всіх вітав Макс: здавалося, що Ферстаппен настільки радіє за Гюлькенберга, що на якийсь час забув про свою, відверто провальну гонку.

Потім настала черга Норріса і Піастрі. Слід зазначити, що у пілотів існує якесь негласне правило: якщо хтось уперше добивається значущого успіху, його прийнято на подіумі як слід облити шампанським. Ось тільки обидва Макларена пішли в сторону відзначати свій командний дубль, просто проігнорувавши німця.

Така поведінка Ландо і Оскара викликала дуже сильне невдоволення у багатьох глядачів.

Етап 13: Гран-прі Бельгії

Гран-прі Бельгії став третім спринтерським етапом сезону. Головним сюрпризом суботи стало перше місце Ферстаппена: на першому колі Макс обігнав Оскара, який стартував з поула, після чого довів справу до перемоги, впевнено захищаючи свою позицію.

Макс Ферстаппен обганяє Оскара Піастрі на першому колі спринту в Бельгії
Макс Ферстаппен обганяє Оскара Піастрі на першому колі спринту в Бельгії
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Що стосується основних перегонів – там Піастрі на початку заїзду ідентичним маневром пройшов Норріса і так само поїхав до верхньої сходинки подіуму. І цей випадок ще сильніше затвердив глядачів на думці, що психологічно Оскар значно сильніший за Ландо – він не тільки флегматичний за межами боліда, а й значно холоднокровніший у боротьбі.

Підсумки спринту в Бельгії:
Ферстаппен – 1, Піастрі – 2, Норріс – 3;

Підсумки Гран-прі Бельгії:
Піастрі – 1, Норріс – 2, Ферстаппен – 4;

Положення в особистому заліку:
Піастрі – 266, Норріс – 250, Ферстаппен – 185.

Етап 14: Гран-прі Угорщини

На "віражному" Хунгарорингу несподівано свій темп знайшли у Феррарі – поул-позиція дісталася Шарлю Леклеру. Утім, забігаючи наперед, у перегонах монегаск, який вкрай рідко реалізує старти з першої клітки, не зміг навіть піднятися на подіум.

Що стосується Ферстаппена – на повільній трасі Ред Булл майже не показував темп. Все, чого зміг домогтися нідерландець – десяте місце. У той момент складалося враження, що Макс уже усвідомив марність спроб боротися на цій машині, а тому намагався знайти хоч якусь розвагу.

А ось у Макларені кипіли стратегічні пристрасті, де потрібно було враховувати боротьбу з Леклером. Колектив з Вокінга вирішив розділити пілотів на різні стратегії: у Піастрі – дві зупинки, а у Норріса – одна відтягнута.

На сороковому колі, провівши вдалу блеф-комбінацію, "помаранчеві" спровокували Скудерію на помилку – покликати Шарля на передчасний піт-стоп.

З того моменту ситуація дозволяла Оскару спробувати доїхати до фінішу без другої зміни коліс – він упевнено лідирував, а стан його шин залишався прийнятним.

Однак через п'ять кіл австралійця все ж покликали за новою гумою. За залишок перегонів, хоч він і наздогнав британця, який вийшов уперед, але провести обгін не вийшло.

Боротьба Оскара Піастрі та Ландо Норріса на Гран-прі Угорщини
Боротьба Оскара Піастрі та Ландо Норріса на Гран-прі Угорщини
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

А глядачі отримали ще один привід говорити, що Макларен у стратегічному плані працює насамперед на Норріса.

Підсумки Гран-прі Угорщини:
Норріс – 1, Піастрі – 2, Ферстаппен – 9;

Положення в особистому заліку:
Піастрі – 284, Норріс – 275, Ферстаппен – 187;

Втрачені очки:
Ферстаппен – 47, Піастрі – 34, Норріс – 10.

Зміна керівництва Ред Булл

Ще після Гран-прі Великої Британії з керівного посту команди Ред Булл був звільнений Крістіан Хорнер – беззмінний очільник австрійського колективу з моменту його заснування у 2005 році.

На колишньому посту Хорнера опинився Лоран Мекіс. Але, звісно, під час активної фази сезону навряд чи варто було очікувати якихось змін на краще. А провал в Угорщині лише посилював відчуття, що "бики" йдуть на дно, на тлі чого з'являлося все більше чуток про те, що Макс веде переговори з Тото Вольфом – керівником Мерседеса.

Але літня перерва стала моментом, коли Ред Булл міг переосмислити свої подальші дії. Ферстаппен же залишився вірним австрійській команді.

Лоран Мекіс і Макс Ферстаппен на Гран-прі Азербайджану 2025
Лоран Мекіс і Макс Ферстаппен на Гран-прі Азербайджану 2025
Getty Images

Головним же нововведенням Мекіса стало те, що механіки стали орієнтуватися під час налаштування болідів на відчуття пілотів, особливо – Макса, а не дані симулятора.

Етап 15: Гран-прі Нідерландів

Незважаючи навіть на допомогу "рідних стін", на своєму домашньому Гран-прі Ферстаппен не міг наздогнати пілотів Макларен. І навіть не мало особливого значення, що на старті Макс пройшов Ландо – через вісім кіл стався зворотний обгін, і все це відбувалося позаду Оскара, який лідирував.

Найімовірніше, перегони так би і закінчилися в такому порядку, але на 65 колі сюрприз підніс болід Норріса – через витік оливи британець був змушений зійти з дистанції.

Димлячий болід Ландо Норріса на Гран-прі Нідерландів 2025 року
Димлячий болід Ландо Норріса на Гран-прі Нідерландів 2025 року
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

У той момент тільки ледачий не говорив про те, що Піастрі майже чемпіон – Оскар мав 31 очко переваги над Ландо і аж 104 над Максом. Однак боротьба за титул у цей момент тільки починалася.

Підсумки Гран-прі Нідерландів:
Піастрі – 1, Ферстаппен – 2, Норріс – зійшов;

Положення в особистому заліку:
Піастрі – 309, Норріс – 275, Ферстаппен – 205;

Втрачені очки:
Ферстаппен – 47, Піастрі – 34, Норріс – 28.

Етап 16: Гран-прі Італії

Як уже багато разів зазначалося, на думку інженерів Формули-1, є три типи налаштувань боліда – для Монако, для Монци і для всіх інших трас. А тому "храм швидкості" часто дивує глядачів несподіваною розстановкою сил.

У кваліфікації поул дістався Ферстаппену. Однак після прецеденту з виїздом за межі траси на старті його змусили віддати позицію Норрісу, і здавалося, що для нідерландця все закінчилося. Але на загальний подив Макс дуже швидко обігнав Ландо назад і помчав уперед.

Загалом Ферстаппен повністю контролював заїзд, немов повернувся у 2023 рік. Щоправда, необдумане рішення Ред Булла покликати його в бокси раніше за Макларенів ледь не коштувало перемоги – зіткнення двох пілотів "другого ешелону" ледь викликало машину безпеки.

Проте, в той момент всі зірки зійшлися на користь Макса, і епізод не викликав небажаних наслідків. Нідерландець не просто виграв заїзд – він фінішував за 1 годину, 13 хвилин і 24 секунди і це стало абсолютним рекордом.

Макс Ферстаппен перемагає на Гран-прі Італії 2025 року
Макс Ферстаппен перемагає на Гран-прі Італії 2025 року
Getty Images

Що ж стосується Макларенів, вони відзначилися своїм курйозом. Через затримку на піт-стопі Норріса Піастрі вийшов уперед. А потім команда вмовила Оскара віддати позицію напарнику "для справедливості", що породило величезну кількість жартів на цю тему.

І все б нічого, але подальші етапи створили враження, що в австралієць після того моменту вже не був колишнім...

Підсумки Гран-прі Італії:
Ферстаппен – 1, Норріс – 2, Піастрі – 3;

Положення в особистому заліку:
Піастрі – 324, Норріс – 293, Ферстаппен – 230;

Втрачені очки:
Ферстаппен – 47, Піастрі – 37, Норріс – 28.

Етап 17: Гран-прі Азербайджану

Кваліфікація на вулицях Баку принесла несподівані результати: Макс на поулі, Ландо – сьомий, а Оскар – Оскар, який розбив болід, дев'ятий. Однак, з огляду на довгу двокілометрову пряму проспектом Нафтовиків, складалося враження, що в неділю все швидко стане "на свої місця".

Але перегони виявилися ще цікавішими: Ферстаппен не просто виграв, а оформив "великий шолом" (поул, перемога, найшвидше коло перегонів і лідирування від старту до фінішу), Норріс так і залишився на сьомій позиції, застрягши в "DRS-потязі" Ліама Лоусона та Юкі Цуноди, а Піастрі взагалі зійшов, на першому колі знову врізавшись у стіну.

Усього за дві гонки відставання Макса від Оскара скоротилося зі 104 очок до 69. І саме в цей момент вперше почали з'являтися мрії фанатів про "камбек".

Макс Ферстаппен перемагає на Гран-прі Азербайджану 2025 року
Макс Ферстаппен перемагає на Гран-прі Азербайджану 2025 року
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Підсумки Гран-прі Азербайджану:
Ферстаппен – 1, Норріс – 7, Піастрі – зійшов;

Положення в особистому заліку:
Піастрі – 324, Норріс – 299, Ферстаппен – 255;

Втрачені очки:
Ферстаппен – 47, Піастрі – 39, Норріс – 28.

Етап 18: Гран-прі Сінгапуру

Кваліфікація до Гран-прі Сінгапуру відзначилася невеликим прецедентом: Норріс їхав надто повільно на колі повернення і "брудним повітрям" трохи завадив Ферстаппену.

Цього було недостатньо, щоб Ландо покарали, але достатньо, щоб Макс показав трохи гірший час і опинився позаду Джорджа Рассела, якому в підсумку спочатку дісталися поул, а потім перемога.

На старті заїзду стався невеликий контакт між напарниками по Макларену в боротьбі за третю позицію, і Піастрі тривалий час по радіо скаржився на дії Норріса, який пройшов уперед.

Далі в Ред Буллі знову ухвалили спірне рішення – покликати Ферстаппена на піт-стоп раніше за суперників, особливо з огляду на те, що на вуличній трасі завжди підвищений ризик виходу машини безпеки.

Якщо з цією проблемою все обійшлося, то далі Максу довелося на більш зношених шинах оборонятися від атак Ландо на завершальній стадії перегонів, і нідерландцю довелося докласти чималих зусиль, щоб залишитися попереду.

Макс Ферстаппен обороняється від Ландо Норріса на Гран-прі Сінгапуру
Макс Ферстаппен обороняється від Ландо Норріса на Гран-прі Сінгапуру
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Ще однією подією Гран-прі Сінгапуру стало те, що, попри "скромний" фініш на третій і четвертій позиціях, команда Макларен достроково гарантувала собі перемогу в "кубку конструкторів".

Підсумки Гран-прі Азербайджану:
Ферстаппен – 2, Норріс – 3, Піастрі – 4;

Положення в особистому заліку:
Піастрі – 336, Норріс – 314, Ферстаппен – 273.

Етап 19: Гран-прі США

Вікенд у "штаті самотньої зірки" ще більше надихнув фанатів Ферстаппена – нідерландець впевнено виграв як спринт, так і основну гонку. А в суботу подарунок Максу зробив Ніко Гюлькенберг – аварія в першому повороті за участю німця призвела до сходу обох Макларенів.

Пошкоджені боліди Ландо Норріса та Оскара Піастрі у спринті на Гран-прі США
Пошкоджені боліди Ландо Норріса та Оскара Піастрі у спринті на Гран-прі США
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

У неділю Норріс майже весь заїзд провів у боротьбі з Шарлем Леклером, в якій британець все ж таки взяв гору над монегаском. А ось Піастрі провів черговий "млявий" Гран-прі та фінішував лише п'ятим – позаду ще й Льюїса Гамільтона.

Підсумки спринту в США:
Ферстаппен – 1, Норріс – зійшов, Піастрі – зійшов;

Підсумки Гран-прі США:
Ферстаппен – 1, Норріс – 2, Піастрі - 5;

Положення в особистому заліку:
Піастрі – 346, Норріс – 332, Ферстаппен – 306;

Втрачені очки:
Ферстаппен – 47, Піастрі – 35, Норріс – 34.

Етап 20: Гран-прі Мехіко

Хоча раніше боліди Ред Булл традиційно добре почувалися на двокілометровій висоті мексиканської траси, цього разу темп "биків" на Гран-прі Мехіко помітно просів, і Ферстаппен кваліфікувався лише п'ятим, у той час, як Норріс взяв поул.

Утім, довгий стартовий ривок не завадив виникненню ситуації, коли одразу чотири автівки боролися за лідерство в першому повороті – включно з Максом.

Боротьба чотирьох гонщиків за лідерство на Гран-прі Мексики
Боротьба чотирьох гонщиків за лідерство на Гран-прі Мексики
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Однак нідерландцю просто забракло місця, через що йому довелося виїхати за межі траси і втратити майже все, що він відіграв завдяки хорошій реакції на стартовий сигнал.

Далі Норріс спокійно поїхав до перемоги, а Ферстаппен, проти якого, здавалося, пішов увесь пелотон, внаслідок вдалої стратегії зміг піднятися на третє місце.

У нього були й шанси поборотися за другу позицію, проте атаку на Шарля Леклера зірвав абсолютно необов'язковий режим віртуального автомобіля безпеки, спричинений сходом Карлоса Сайнса.

Таким чином Макс втратив ще три очки через спірне рішення стюардів. Знову піднялися розмови про можливу упередженість до нідерландця, проте організатори виправдовували те, що трапилося, тим, що спрацювала електроніка, яка зреагувала на дим з боліда Вільямс.

Що ж стосується Піастрі, то черговий слабкий виступ завершився п'ятим місцем, і то лише завдяки дивній командній тактиці між пілотами Мерседеса. В іншому ж розмов про те, що Оскар психологічно надломився, ставало дедалі більше.

Підсумки Гран-прі Мехіко:
Норріс – 1, Ферстаппен – 3, Піастрі - 5;

Положення в особистому заліку:
Норріс – 357, Піастрі – 356, Ферстаппен – 321;

Втрачені очки:
Ферстаппен – 50, Піастрі – 35, Норріс – 34.

Етап 21: Гран-прі Сан-Пауло (спринт)

Більшість фанатів із нетерпінням очікувала на Гран-прі Сан-Паулу, згадуючи торішній подвиг Ферстаппена, коли він прорвався з 17 стартової позиції до перемоги в основній гонці.

Однак цього сезону Інтерлагос зустрів нідерландця не так привітно: у Ред Булл знову не було темпу для боротьби за високі позиції.

Почалося все зі спринту – де перемогу здобув Ландо, Макс стартував шостим і зміг прорватися лише на четверту позицію, а Оскар вкотре розбив болід.

Оскар Піастрі розбиває болід у спринті на Гран-прі Бразилії
Оскар Піастрі розбиває болід у спринті на Гран-прі Бразилії
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Основним предметом обговорень стало те, що австралієць послизнувся на краплях води, які потрапили на трасу з узбіччя після виїзду напарника за межі асфальту.

Підсумки спринту в Сан-Пауло:
Норріс – 1, Ферстаппен – 4, Піастрі – зійшов;

Положення в особистому заліку:
Норріс – 365, Піастрі – 356, Ферстаппен – 326;

Втрачені очки:
Ферстаппен – 50, Піастрі – 41, Норріс – 34.

Етап 21: Гран-прі Сан-Пауло (гонка)

В основній кваліфікації проблеми Ферстаппена з болідом загострилися, і він вилетів уже в першому сегменті. Ситуація виглядала як повна катастрофа.

Щоб знайти хоч якісь шанси, австрійська команда вирішила стартувати з піт-лейна, повністю переінакшити налаштування, замінивши при цьому силову установку. І свій ефект це все ж таки дало.

В основній гонці, попри прокол колеса, Макс знайшов швидкість і досить успішно проривався, а в якийсь момент навіть вийшов у лідери заїзду.

Але шанс на перемогу нідерландця перекреслили стратеги його власної команди, покликавши його на необов'язковий піт-стоп наприкінці перегонів за 16 кіл до фінішу, через що він відкотився і фінішував лише третім.

Враховуючи, що крім двох втрачених позицій, ще й на одне місце вгору піднявся головний суперник, фактично ціна необдуманого рішення стратегів склала 17 очок.

Зайвий піт-стоп Макса Ферстаппена на Гран-прі Сан-Пауло
"Зайвий" піт-стоп Макса Ферстаппена на Гран-прі Сан-Пауло
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Кумедний епізод стався під час церемонії нагородження – поки звучав гімн Великої Британії на честь перемоги Норріса, глядачі під подіумом почали співати "ту-ту ту-ду Макс Ферстаппен".

Однак, попри таку активну підтримку, в той момент складалося враження, що для пілота Ред Булл боротьба за титул фактично завершена.

Що ж стосується Піастрі, він приїхав п'ятим і дедалі більше зміцнив фанатів на думці, що австралійця можна "списувати" з боротьби за титул.

Підсумки Гран-прі Сан-Паулу:
Норріс – 1, Ферстаппен – 3, Піастрі – 5;

Положення в особистому заліку:
Норріс – 390, Піастрі – 366, Ферстаппен – 341;

Втрачені очки:
Ферстаппен – 67, Піастрі – 41, Норріс – 34.

Етап 22: Гран-прі Лас-Вегаса

Всупереч розташуванню Лас-Вегаса в пустелі Невада, під час кваліфікації пішов дощ, і найкращий час у третьому сегменті показав Норріс. Утім, це не завадило Ферстаппену продемонструвати, що геніальним пілотам для перемоги не потрібен поул.

Ландо намагався виконати агресивний маневр у стилі самого нідерландця, але Макс вийшов у лідери на виході з першого повороту і далі проклав відносно спокійний шлях до верхньої сходинки подіуму.

Макс Ферстаппен виходить у лідери перегонів на першому колі Гран-прі Лас-Вегаса
Макс Ферстаппен виходить у лідери перегонів на першому колі Гран-прі Лас-Вегаса
Getty Images

По суті, боротьба на першому колі стала єдиним моментом перегонів, що заслуговує на особливу увагу.

Однак події після фінішу виявилися куди цікавішими за сам заїзд: на обох болідах Макларена було виявлено надлишковий знос контрольної планки, через що і Норріс, який приїхав другим, і четвертий Піастрі були дискваліфіковані. Це знову повернуло інтригу в боротьбі за титул.

Підсумки Гран-прі Лас-Вегаса:
Ферстаппен – 1, Норріс – дискваліфікація, Піастрі – дискваліфікація;

Положення в особистому заліку:
Норріс – 390, Піастрі – 366, Ферстаппен – 366;

Втрачені очки:
Ферстаппен – 67, Піастрі – 53, Норріс – 52.

Етап 23: Гран-прі Катару

Головною подією спринтерської частини вікенду стало "відродження" Оскара Піастрі – австралієць взяв поул у п'ятницю і потім довів справу до перемоги в короткому заїзді. І хоча це всього лише 8 очок, головне було в "поверненні" темпу австралійця. Норріс приїхав третім, а Ферстаппен прорвався до четвертої позиції після старту з шостої.

В основній гонці першим знову стартував Оскар, другим – Ландо, третім починав Макс. Це, втім, не завадило нідерландцю пройти британця в першій зв'язці поворотів.

Ключовим моментом заїзду стала Ніко Хюлькенберга та П'єра Гаслі та спровокований цим вихід машини безпеки, що стався якраз після сьомого кола. Це було важливо в контексті штучного правила: не більше 25 кіл на одному комплекті шин за загальної дистанції 57 кіл.

Постфактум легко розмірковувати про правильність того чи іншого рішення, але в момент перегонів для всіх учасників це була справжня рулетка. Ферстаппен змінив шини, а обидва Макларени залишилися на трасі.

Макс Ферстаппен вирушає на піт-стоп на Гран-прі Катару
Макс Ферстаппен вирушає на піт-стоп на Гран-прі Катару
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Далі все залежало від рішень інших пілотів, які їхали позаду. Решта команд наслідували приклад Ред Булла, і саме цей факт зробив стратегію нідерландця виграшною. Завдяки ній Ферстаппен здобув перемогу.

Підсумки Гран-прі Катару:
Ферстаппен – 1, Піастрі - 2, Норріс – 4;

Положення в особистому заліку:
Норріс – 408, Ферстаппен – 396, Піастрі – 392;

Втрачені очки:
Ферстаппен – 67, Піастрі – 53, Норріс – 52.

Скандал з Андреа Кімі Антонеллі

По закінченню Гран-прі Катару вибухнув доволі гучний скандал. Річ у тім, що після свого останнього піт-стопу Норріс виїхав п'ятим – позаду Андреа Кімі Антонеллі. Спочатку здавалося, що італієць спокійно обороняє свою позицію, проте на передостанньому колі він припустився помилки і пропустив британця вперед.

Адреа Кімі Антонеллі помиляється і пропускає Ландо Норріса
Адреа Кімі Антонеллі помиляється і пропускає Ландо Норріса
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

З огляду на щільність боротьби за титул, з'явилося безліч звинувачень у тому, що Кімі нібито навмисно пропустив Ландо – як з боку фанатів у соціальних мережах, які залишили масу гнівних коментарів на сторінках гонщика, так і від офіційних осіб.

Можливих мотивів для умисності подібних дій можна виділити два. По-перше, помста Тото Вольфа Ферстаппену за відмову нідерландця перейти до "срібних стріл", попри проведені переговори. По-друге, факт того, що Макларен використовує двигун Мерседеса, а підсумки сезону можуть вплинути і на репутацію моториста.

Підливає масла у вогонь і помітна тенденція під час сезону: Джордж і Кімі доставляли Максу куди більше проблем, ніж Ландо. До того ж часто обговорювався конфлікт між Ферстаппеном і Расселом.

Однак якихось об'єктивних доказів змови немає. Антонеллі проводить свій перший сезон у Формулі-1, і цілком природно, що він може просто помилятися – навіть якщо ці помилки завдають більше шкоди Ред Буллу, ніж Мерседесу. Решта ж спірних моментів сезону при детальному розгляді виглядають скоріше як збіг обставин.

Усі дороги ведуть до Абу-Дабі

Що ж, усі три основні гонщики сезону приїхали до Абу-Дабі, зберігаючи шанси на чемпіонство. Лідером перед фінальним заїздом є Ландо Норріс, Макс Ферстаппен відстає від нього на 12 очок, а Оскар Піастрі – на 16.

Звісно, з точки зору математики шанси британця набагато вищі, в той час як нідерландцю та австралійцю залишається лише сподіватися на те, що їхній головний суперник припуститься грубої помилки. Але якщо трохи зазирнути в історію Формули-1, надій на диво стає помітно більше.

Для глядачів-міленіалів це лише третій випадок, коли перед останнім етапом сезону зберігається потрійна інтрига. Минулі приклади – 2007 і 2010 роки (у другому випадку за титул боролися відразу чотири гонщики). І обидва рази трофей у підсумку діставався тому, хто посідав третю сходинку в турнірній таблиці перед фіналом.

Фанати старшого покоління можуть пам'ятати подвиг легендарного Алена Проста в 1986-му, коли "Професор" впродовж усього сезону боровся на слабшій машині, а в драматичній Аделаїді став чемпіоном, відстаючи перед перегонами на 7 очок за системою 9-6-4-3-2-1.

Ален Прост стає чемпіоном світу 1986 року
Ален Прост стає чемпіоном світу 1986 року
Getty Images

Якщо зазирнути ще глибше, можна згадати нещодавню статтю про Джона Сьортіза і божевільний фінал сезону 1964 року, а також зазначити, що перший сезон офіційної Формули-1 у 1950-му теж завершився потрійною боротьбою, з якої переможцем вийшов Джузеппе "Ніно" Фаріна.

І ось тепер, у чемпіонаті 2025 року, дорога завдовжки у 23 Гран-прі приводить трьох претендентів в Абу-Дабі. Зовсім скоро траса Яс-Маріна стане місцем фінальної битви, яка напевно увійде в історію.

Фініш Гран-прі Абу-Дабі 2022 року
Фініш Гран-прі Абу-Дабі 2022 року
Getty Images
Формула 1
Підтвердження віку21+

На сайті онлайн-медіа "Чемпіон" може розміщуватись реклама азартних ігор. Продовжуючи користуватись сайтом, ви підтверджуєте, що вам виповнилось 21 рік