Злий геній Флавіо Бріаторе та його фатальна помилка в Сінгапурі

Цей матеріал було вперше опубліковано 21 вересня 2024 року.
Цими вихідними відбудеться Гран-прі Сінгапуру. На вуличній трасі Марина Бей було багато цікавих перегонів, але найбільше запам'яталися найперші, в далекому 2008 році.
Досі в ЗМІ періодично нагадують про події тієї ночі. І сьогодні ми пропонуємо зануритися в епоху "класичної" Формули-1 з дозаправками і без DRS.
Особистість Флавіо Бріаторе
Перш ніж переходити до самих подій, слід вивчити історію одіозного генія Флавіо Бріаторе.

Дуже довгий час життєвий шлях італійського бізнесмена не був пов'язаний із перегонами від слова взагалі. Насамперед він є людиною з неймовірною діловою хваткою, за плечима якої було кілька вкрай ризикованих, але вдалих проєктів.
І найкраще особистість Бріаторе розкриє один випадок: одного разу він взяв у борг гроші у мафії, щоб відкрити ресторан. Будь-яка людина розуміє, наскільки це ризикований крок і чим усе могло б закінчитися. Зважитися на таке міг би хіба що відвертий псих.
Однак успіх був просто приголомшливий. Незабаром Флавіо керував уже цілою мережею, що належала магнату Аттіліо Дутто.
Пізніше професійні навички нашого героя оцінив Лучано Бенеттон і зробив Бріаторе менеджером однойменної компанії. Саме Лучано спала на думку ідея викупити команду Формули-1, вважаючи це найкращою рекламою для основного бізнесу. А керівником гоночного колективу, звісно ж, було обрано Флавіо. Так він увійшов у "королеву автоспорту".

Фабрика чемпіонів імені Флавіо Бріаторе
Абсолютно чужа світу перегонів людина дуже швидко налагодила зв'язки, найняла в команду фахівців, здатних побудувати конкурентоспроможну машину.
Справа залишалася за малим – знайти швидкого пілота, який був здатний боротися за чемпіонство. І 1991 року Бріаторе "віджав" Шумахера в Едді Джордана, власника однойменної команди-суперника.
А далі Флавіо почав створювати з молодого німця зірку автоспорту. Методи виховання, до слова, були далеко не найбільш етичними. "Злий геній" робив усе, щоб Міхаель виявився значно вищим за напарників і повірив у свою унікальність. Так, феноменальний талант гонщика, зрозуміло, також мав велике значення. Однак ці здібності ще треба було розкрити, з чим чудово впорався наставник.
Результат не змусив на себе довго чекати, і вже 1994 року Шумі став чемпіоном, а за рік оформив і другий титул у домінуючому стилі. Набута психологічна впевненість зробила з "Сонячного хлопчика" машину зі штампування перемог.

Але після сезону 1995 року їхні шляхи розійшлися: Шумахер вирушив у Феррарі, щоб там будувати свою особисту історію і ставати "Червоним Бароном". Незабаром слідом за чемпіоном пішли Росс Браун і Рорі Бірн. Команда почала поступово розвалюватися, і наприкінці 1997 року сім'я Бенеттон звільнила і самого Бріаторе.
Однак у 2001-му гоночний колектив був викуплений французьким автоконцерном Рено, і незабаром Флавіо відновили на посаді директора. З новими власниками він став заново йти до успіху вже знайомим маршрутом.
Ще одним пілотом, який витягнув щасливий квиток, став іспанець Фернандо Алонсо. З тими самими методами створення почуття власної величі, вже у 2005 році вихованець став чемпіоном.

А в сезоні 2006 боротьба за титул була між двома випускниками "фабрики чемпіонів" – минулим і чинним.
Так само як колись давно Шумахер, Алонсо теж, після двох чемпіонств "під крилом" Флавіо, захотів "спробувати щастя" в інших командах. Сезон 2007 Фернандо провів із Макларен. Однак там його наздогнала "карма", і він сам став "тренажером упевненості" для новачка Льюїса Гамільтона, який швидко став улюбленцем боса британської команди – Рона Денніса.
Після безлічі скандалів і втраченого титулу, на початку 2008 року іспанець покинув "токсичний" колектив і повернувся "в рідну гавань" до Бріаторе.
Стратегічна боротьба епохи дозаправок
Уже виросло ціле покоління глядачів, які бачили Формулу-1 тільки в еру заправлених на всі перегони "бензовозів", що розпочалася 2010 року. Однак фанати зі стажем ще можуть згадати всю романтику епохи дозаправок і відсутності DRS.

У наш час на більшій частині трас випередити суперника досить просто, якщо є перевага в темпі. А випадки тривалої успішної оборони позиції рідкісні і кожен розглядається як якийсь подвиг.
Однак до появи "чита" в атакувального боліда обгін був справжнім мистецтвом. І, найчастіше, єдиним шансом вийти вперед була хвиля піт-стопів, а ключовим її моментом був період, коли один гонщик уже провів дозаправку, а інший – ще ні.
Ми за останні півтора десятиліття звикли й до того, що шини Pirelli мають високу деградацію, а різниця між свіжими та зношеними комплектами може сягати 2-3 секунд з кола. Як наслідок, пілот, який раніше завітав у бокси, у "моменті" отримує перевагу над суперниками, однак платить за це можливими проблемами під кінець дистанції.
Однак до 2010 року все було зовсім інакше. Колеса Bridgestone були набагато стабільнішими. Втрати темпу внаслідок зносу хоча й були присутні, але значно менші, ніж зараз. А тому набагато більший вплив мала кількість кілограмів пального на борту боліда: машина, що зупинилася раніше, була повільною, а той, хто ще не побував на дозаправці, мчав трасою з легкими баками. І в ту епоху був популярний термін "пересидіти на піт-стопі", який означав виграш позиції за рахунок пізнішого візиту в бокс.
Правила Safety Car 2008 року
Історія Формули-1 знає чимало перегонів, хід яких змінився через раптовий виїзд машини безпеки. Правила будь-якої зупинки заїзду такі, що одним пілотам вона вигідна, а іншим ні.
У теорії можна було б зробити регламент більш справедливим зі спортивного погляду, однак не варто забувати, що "королівські перегони" – насамперед шоу, яке належить капіталістам екстракласу, які на ньому заробляють. А елементи раптовості дуже навіть сприяють зростанню продаваності.
Але правила 2008 року були ще більш суворими, ніж зараз. Тоді в момент виїзду машини безпеки закривався піт-лейн. А тому раптову і дуже велику перевагу отримували пілоти, які встигли зробити зупинку до появи Бернта Майландера (водія SC) на трасі.

Навіть зараз за більш м'якого регламенту в деяких ситуаціях є спокуса навмисно спричинити зупинку перегонів. А в умовах 2008 року залишався питанням часу, коли хтось наважиться на те, щоб здобути перевагу в такий спосіб.
Провал у кваліфікації Гран-прі Сінгапуру
Як уже було сказано вище, у 2008 році Алонсо повернувся в Рено. Але за час його відсутності французька команда скотилася в середню групу. А новий сезон іспанець проводив у доволі незвичному для нього другому ешелоні чемпіонату.
Такі результати не радували ні пілотів, ні Бріаторе. За два чемпіонських сезони, гоночний колектив знайшов безліч спонсорів, які тепер почали поступово йти. Рено дуже потрібно було здобути хоч одну перемогу, просто з метою підтримки іміджу команди.
Але про боротьбу за високі місця не йшлося лише до Гран-прі Сінгапуру, який був першим нічним етапом в історії Формули-1. Хоча тренувальні сесії перед перегонами далеко не завжди дають можливості судити про розклад сил, проте в п'ятницю іспанець очолив обидві практики.
А в суботу була кваліфікація. Показавши вельми гарний результат у першому сегменті, Алонсо зіткнувся з технічними проблемами у другому. Це означало, що починати перегони йому доведеться аж із 15-ї позиції.

Ба більше, другий пілот Рено – Нельсон Піке молодший – зайняв на стартовій решітці сусідню 16-ту клітинку.
Для колективу, який ще вчора сподівався на високі результати, це була катастрофа. Повернувшись у бокси, Алонсо на емоціях заявив, що команда змарнувала найкращий шанс у сезоні досягти високого результату. Однак Флавіо Бріаторе вирішив: "Ранок вечора мудріший".
Неймовірна "удача" в перегонах
У Рено ухвалюють рішення залити в баки Алонсо пального лише на 12 кіл, мотивуючи це тим, що на легкій машині можна буде на початку здійснити кілька обгонів. І справді після дуже короткого відрізка іспанець здійснив зупинку і там уже зробив тривалу заправку.
І хоча Фернандо виїхав із боксів у кінці пелетону, коло потому в аварію потрапляє його напарник. До слова, Піке-молодший доволі часто розбивав машини, а тому це не виглядало як щось незвичне. Але головним стає те, що внаслідок цього інциденту на трасу виїжджає машина безпеки, яка перевертає все з ніг на голову.
Алонсо, який зупинився до виходу SC, отримує величезну перевагу, тому що всім лідерам ще треба було йти на піт-стоп. Було відіграно безліч позицій. А відтягнута друга зупинка дозволила Фернандо вийти в лідери і довести справу до перемоги.

Розкриття правди
Підозри, що аварія Піке-молодшого могла бути невипадковою, з'явилися у багатьох людей одразу, але довести це було неможливо. Усе змінилося через рік.
По ходу сезону 2009 Бріаторе звільнив Піке-молодшого за неймовірно низькі результати. І в якості помсти колишній пілот одразу дав письмові свідчення, що торішній інцидент був спланований.

Зі слів бразильця, Флавіо Бріаторе та технічний директор команди Пет Сімондс запропонували йому пожертвувати своєю гонкою заради вигідної стратегії напарника. В обмін молодому пілоту пообіцяли продовжити контракт на наступний чемпіонат.
А далі однієї маленької іскри вистачило для того, щоб зробити вибух. І Гран-прі Сінгапуру 2008 увійшло в історію під гучною назвою "Крашгейт".
Найприкріше в усій цій історії – наступні перегони в Японії Алонсо виграв без будь-яких підтасовок і просто за рахунок вдалої стратегії. І "імідж команди" був би врятований без ризикованого плану.
Наслідки для Бріаторе
Гран-прі Сінгапуру 2008 мало низку наслідків для керівництва команди. За підсумками суду Флавіо Бріаторе був довічно відсторонений від будь-яких постів у Формулі-1, а його співучасник, технічний директор команди Пет Сімондс, отримав п'ятирічну дискваліфікацію.
Пізніше було подано апеляцію, в результаті якої на початку 2010 року обидва покарання було скасовано, бо FIA не мала повноважень усунути Бріаторе від автоспорту, як людину, яка не має жодних ліцензій Федерації. Крім того, мали місце особисті конфлікти між Флавіо та Максом Мослі, тодішнім головою FIA.

Однак крім прямих обмежень також було отримано і величезну репутаційну шкоду. І повернувся Бріаторе у Формулу-1 тільки через 15 років, у 2024 році, на посаду консультанта в команду Альпін, в яку за ці роки трансформувалося Рено.
Наслідки для інших учасників чемпіонату
Але крім причетних також безліч інших людей у Формулі-1 постраждали від того, що сталося. Найбільших збитків зазнав гонщик Феррарі Феліппе Масса. Коли заново відкрився піт-лейн, більша частина пілотів одразу поспішила в бокси.
Як зазвичай буває в такі моменти, там панував цілковитий хаос. І саме це стало чинником, через який бразилець натиснув на газ раніше, ніж його механіки витягли заправний шланг.

Як підсумок, гонка для нього була зіпсована. Масса втратив багато очок. Як ми вже писали, пізніше він драматично програє титул із різницею в один заліковий пункт.
Роком пізніше, потрапив під "ефект доміно" й інший гонщик Скудерії – Кімі Райкконен. Річ у тім, що після дискваліфікації Бріаторе, Алонсо зрозумів, що йому треба терміново змінювати колектив. А на допомогу йому прийшов спонсор – іспанський банк Santander, який зробив Феррарі пропозицію, від якої італійська команда не змогла відмовитися. Як підсумок – Кімі вказали на двері, а його місце в боліді зайняв Фернандо.
А найглобальніший і найсумніший наслідок, який позначився на всій Формулі-1, – це скасування дозаправок, починаючи з 2010 року. Уже 16-й сезон поспіль "королівські перегони" позбавлені цього найважливішого елемента стратегічної боротьби. І прецедент, що трапився з Массою на піт-стопі, зіграв далеко не останню роль в ухваленні рішення про зміну регламенту.
