Українська правда

Геній кваліфікацій чи головний невдаха сучасної Формули-1: хто перемагав після поулів Шарля Леклера

Getty Images
Геній кваліфікацій чи головний невдаха сучасної Формули-1: хто перемагав після поулів Шарля Леклера

На Гран-прі Угорщини Шарль Леклер завоював свій 27-й поул у Формулі-1 – більше тільки у титулованих пілотів. Однак за цим, здавалося б, значним числом ховається куди менш приємна для вболівальників монегаска статистика: в основних перегонах монегаск перемагав лише 8 разів, і таке співвідношення між перемогами і стартами з першої позиції – одне з найслабших в історії Формули-1.

Сьогодні ми пропонуємо вам згадати тих пілотів, хто в неділю опинявся на вершині подіуму після того, як у суботу найшвидшою була "Феррарі" під номером 16.

Макс Ферстаппен – 11 разів

І на першому місці цього рейтингу – поки що чинний чемпіон світу – Макс Ферстаппен. Уперше нідерландець переміг у перегонах після того, як монегаск перебував на поулі, у вже відносно далекому 2019 році на Гран-прі Австрії.

До слова, почав заїзд на домашній для Ред Булла трасі Макс із того, що "проспав" старт. Однак у завершальній фазі перегонів Ферстаппен здійснив ефектний прорив і за два кола до фінішу обігнав Леклера в боротьбі за перше місце.

Макс Ферстаппен обганяє Шарля Леклера на Гран-прі Австрії 2019
Макс Ферстаппен обганяє Шарля Леклера на Гран-прі Австрії 2019
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Крім того, що після перегонів розгорівся скандал через агресивність вирішального маневру, ця перемога стала першою для моторів Honda в гібридну турбоеру.

Через два роки, на домашньому для Леклера Гран-прі Монако, на вузьких вуличках князівства в його Феррарі несподівано знайшовся темп, що дав змогу боротися на рівних із Мерседесом і Ред Буллом.

Але його мрія тривала недовго – під час другої спроби в кваліфікації Шарль розбив машину, через що в день перегонів так і не зміг вийти на старт. Однак офіційний поул зберігся за головним героєм цієї статті – перша клітинка на решітці просто залишилася порожньою.

А потім настав сезон 2022, у якому Леклер і Ферстаппен вели боротьбу за чемпіонський титул. Незважаючи на порівнянну швидкість Феррарі та Ред Булла, монегаск частіше міг нав'язати боротьбу нідерландцеві лише на одному колі – у кваліфікаціях. А от по неділях лідер "биків" стабільно виявлявся сильнішим. Підсумкова статистика тих поєдинків: 5:1 – п'ять перемог Макса після поулу Леклера і лише один випадок – навпаки.

У 2023 році, коли в другій половині сезону австрійська команда, вже впевнено лідируючи в обох заліках, перестала активно допрацьовувати свою на той момент домінуючу машину, пілоти Феррарі час від часу знову почали брати поули. Однак, це ніяк не заважало Ферстаппену перемагати – він довів загальну кількість своїх перемог у перегонах після поулів Леклера до 11.

Підсумковий рахунок Ферстаппен – Леклер: 11:1. (На момент 03.08.2025)

Шарль Леклер – 5 разів

На другому місці цього рейтингу розташувався, власне, сам "винуватець торжества" – Шарль Леклер. Лише 5 разів він зміг конвертувати поул-позицію в перемогу в основному заїзді.

Перший раз це сталося на Гран-прі Бельгії 2019 року – саме тоді монегаск вперше виграв перегони у Формулі-1. Але той вікенд був затьмарений трагічною подією – у Формулі-2 загинув французький гонщик Антуан Юбер, який був для Шарля близьким другом. Саме йому Леклер і присвятив свій успіх.

На наступному етапі, в Італії, перед рідними для Скудерії трибунами, наш герой повторив успіх. Однак, боротьба Шарля з Льюїсом Гамільтоном не обійшлася без скандалів та суперечливих епізодів.

Боротьба Шарля Леклера і Льюїса Гамільтона на Гран-прі Італії 2019
Боротьба Шарля Леклера і Льюїса Гамільтона на Гран-прі Італії 2019
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

На початку сезону 2022 року Леклер двічі виграв після старту з поулу – у Бахрейні та Австралії. У другому випадку це був ще й "великий шолом" – коли один гонщик виявляється першим у кваліфікації та перегонах, встановлює найшвидше коло та лідирує від старту до фінішу. Варто зазначити, що обидва рази Макс Ферстаппен зійшов через технічні проблеми.

А у 2024-му було скандальне "паровозне" Гран-прі Монако. Завдяки червоним прапорам на першому колі наш герой зміг змінити шини та проїхати решту гонки без зупинок. Враховуючи, що на вузьких вуличках князівства практично неможливо обганяти, Леклер досить легко довів справу до першої домашньої для себе перемоги.

Серхіо Перес – 4+1 рази

Із 6 перемог Серхіо Переса в Гран-прі Формули-1 одразу 4 припали на випадки, коли Леклер стартував із поула.

Вперше це сталося на Гран-прі Азербайджану 2021 року. У кваліфікації у Феррарі знайшовся темп, що дав змогу поборотися з фаворитами сезону, і Шарль посів першу сходинку. Однак у перегонах він не зміг стабільно підтримувати заданий темп, і один за одним його обійшли машини Мерседеса і Ред Булла.

До слова, довгий час "Чеко" не значився серед претендентів на перемогу. Але спочатку Макс Ферстаппен зійшов з дистанції через прокол колеса, а пізніше Льюїс Гамільтон припустився грубої помилки на рестарті та відкотився в кінець пелотону.

Льюїс Гамільтон робить помилку на Гран-прі Азербайджану 2021, а Сехіо Перес очолює заїзд
Льюїс Гамільтон робить помилку на Гран-прі Азербайджану 2021, а Сехіо Перес очолює заїзд
Getty Images

Таким чином, 6 числа 6 місяця на 6 етапі сезону, стартувавши з 6-ї позиції, фактично пролідирувавши 6 кіл, Серхіо Перес виграв перегони в Баку – рівно через 6 місяців після свого першого тріумфу.

На Гран-прі Монако 2022 року, незважаючи на подальші стратегічні помилки італійської команди, все вирішила перша хвиля піт-стопів. Перес першим вирушив у бокси та виїхав позаду Ландо Норріса. У Феррарі, чиї пілоти стартували з 1-2 позицій, порахували, що Серхіо застрягне за машиною Макларена.

Однак, якраз у потрібний для мексиканця момент британець вирушив на піт-стоп. А двох кіл "андерката" виявилося достатньо, щоб "Чеко" опинився попереду обох гонщиків Скудерії та потім впевнено довів справу до перемоги.

Через півсезону, на Гран-прі Сінгапуру, у першому повороті Перес випередив Шарля, який стояв на поулі, і взяв перегони під контроль. А об 11 годині, 11 хвилин і 11 секунд за місцевим часом болід №11 перетнув фінішну лінію першим.

Що ж стосується Гран-прі Азербайджану 2023 року – там Серхіо домігся унікального досягнення – він двічі за один вікенд переміг після поулу одного й того самого суперника, а саме Леклера: спершу у спринті, а потім і в основній гонці.

Підсумковий рахунок Перес – Леклер: 4:0 у перегонах i 1:0 у спринтерських заїздах.

Льюїс Гамільтон – 4 рази

Чинний партнер Леклера – Льюїс Гамільтон – до початку їхньої "співпраці" чотири рази зміг виграти гонку після поулів Шарля. Однак у трьох із цих випадків слід зробити поправку на обставини.

На Гран-прі Бахрейну 2019 року монегаск доволі впевнено лідирував у своїй другій гонці за Скудерію. Однак на заключному відрізку дистанції на боліді Феррарі почалися технічні проблеми, через які його змогли обігнати обидва гонщики Мерседеса.

Льюїс Гамільтон обходить пораненого Шарля Леклера на Гран-прі Бахрейну 2019
Льюїс Гамільтон обходить "пораненого" Шарля Леклера на Гран-прі Бахрейну 2019
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Того ж року, у Мексиці, найкращий час у кваліфікації показав Макс Ферстаппен. Однак нідерландець отримав штраф у три позиції за ігнорування жовтих прапорів, і поул перейшов до Леклера. Той, своєю чергою, не зміг реалізувати стартову перевагу в перегонах.

На Гран-прі Бельгії 2024 року болід під номером 16 також був у суботу другим, але цього разу штраф за заміну мотора у все того ж Макса перемістив Шарля на першу стартову клітину. Про те, що сталося в перегонах, ще буде сказано в цій статті нижче, але в будь-якому разі – в основному заїзді монегаск втратив низку позицій і навіть не зміг потрапити на подіум.

Підсумковий рахунок Гамільтон – Леклер: 4:0. (На момент 03.08.2025)

Себастьян Феттель – 1 раз

У сезоні 2019 року Леклер перейшов у Скудерію, де його напарником став Себастьян Феттель, а ветеран Формули-1 Кімі Райкконен відправився "на пониження" в "Альфа Ромео".

Слід зазначити, що стосунки між німцем і монегаском практично одразу стали натягнутими. Молодий пілот усіма силами намагався блиснути на тлі титулованого суперника. Що ж стосується чотириразового чемпіона світу – до того моменту він був психологічно зломлений, про що я розповідав у статті про "Себа".

І хоча загалом Феттель проводив сезон доволі слабко, свою єдину перемогу у 2019 році, яка, до речі, стала останньою в його кар'єрі, німець здобув у перегонах, де на поулі стояв Леклер, а саме – на нічному Гран-прі Сінгапуру.

Підсумковий рахунок Феттель – Леклер: 1:0

Оскар Піастрі – 1 раз

У період з 2021 по 2024 рік чотири рази поспіль на вуличках Баку поул-позицію незмінно завойовував Шарль Леклер. І за всі ці чотири роки він жодного разу не зміг в Азербайджані довести справу до перемоги.

Найближче до мети він був у сезоні 2024 року – монегаску вдавалося показувати гарний темп не лише на одному колі, а й на довгій гоночній дистанції. Але далі своє слово сказав Оскар Піастрі, який, хоч і проводив лише другий чемпіонат у Формулі-1, уже встиг продемонструвати твердий гоночний характер.

На початку 20-го кола, наприкінці довгої двокілометрової прямої, австралієць випередив монегаска за допомогою ефектної "дайв-бомби" – атаки на пізньому гальмуванні.

Оскар Піастрі обганяє Шарля Леклера на Гран-прі Азербайджану 2024
Оскар Піастрі обганяє Шарля Леклера на Гран-прі Азербайджану 2024
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Усю решту перегонів пілоти трималися близько один до одного, проте пілот "Макларена" зумів зберегти захоплене лідерство.

Підсумковий рахунок Піастрі – Леклер: 1:0 (На момент 03.08.2025)

Ландо Норріс – 1 раз

Серед усіх гонщиків Формули-1 Ландо Норріс – єдиний пілот, який має "негативну" статистику з Леклером: на Гран-прі Італії та США сталися зворотні ситуації – вже монегаск перемагав після поулу британця. Відповісти Шарлю Ландо зміг лише в минулому Гран-прі Угорщини 2025 року.

Для частини глядачів поул "Феррарі" став несподіванкою. Однак за пару місяців до цього команда вже демонструвала гідний темп у Монако. Тож була підстава припускати, що вузький і звивистий "Хунгароринг" також підійде червоним болідам – і це справді виявився реальний темп обох команд.

На першій половині дистанції складалося враження, що пілоти "Макларена" більше думають один про одного, аніж про боротьбу за перемогу – про що Піастрі навіть прямо сказав по командному радіо. Це підтвердилося і помилковим стратегічним рішенням: Оскара передчасно покликали в бокси під час першої хвилі піт-стопів.

Важливо розуміти, що так званий "андеркат" (спроба обгону за рахунок більш раннього піт-стопу) має сенс тільки коли гонщик перебуває безпосередньо на хвості у суперника.

Водночас, відрив у дві та більше секунди майже завжди дає змогу лідеру спокійно заїхати в бокси на наступному колі та зберегти позицію. Ба більше, отримавши нові шини пізніше, пілот отримує і перевагу за станом гуми на дистанцію, що залишилася.

У другій половині перегонів на командному містку помаранчевої команди нарешті "прокинулися" та продемонстрували готовність поборотися за перемогу.

Спочатку Піастрі та Норріса розвели за різними стратегіями, створивши для "Скудерії" так звану "стратегічну вилку". А потім, за допомогою ефектного "блефу" в радіопереговорах, "Макларен" спровокував "Феррарі" на помилку – покликати Леклера в бокси тоді, коли в цьому не було потреби.

Стратегічна помилка Феррарі: другий піт-стоп Шарля Леклера
Стратегічна помилка Феррарі: другий піт-стоп Шарля Леклера
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

Подібна хитрість підопічних Зака Брауна чимось нагадала "прийоми", якими в 90-х і 00-х користувався його знаменитий однофамілець – Росс Браун: деколи він спеціально відправляв механіків імітувати підготовку до піт-стопу, щоб ввести суперників в оману.

Коли британська команда вже остаточно переграла італійців стратегічно, до всього на додачу у Шарля почалися технічні проблеми, завдяки чому частина гонки, що залишилася, остаточно перетворилася на дуель Оскара і Ландо за перемогу, в якій Норріс взяв гору.

Підсумковий рахунок Норріс – Леклер: 1:2 (На момент 03.08.2025)

Джордж Рассел

Поки що Джордж Рассел у цьому списку перебуває віртуально: офіційно – ні, фактично – можна сказати, що так. А все через вельми неоднозначні події Гран-прі Бельгії 2024 року.

У будь-якому разі ті перегони стали ще одним "мінусом" у статистиці Леклера – стартувавши з поула, Шарль втратив кілька позицій. Зокрема, попереду опинилися обидва пілоти "Мерседеса", якими тоді були Рассел і Гамільтон.

Шарль Леклер втрачає лідерство на третьому колі Гран-прі Бельгії 2024
Шарль Леклер втрачає лідерство на третьому колі Гран-прі Бельгії 2024
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

На останніх колах між Джорджем і Льюїсом, які їхали на різних стратегіях, розгорілася боротьба за перемогу. Молодший із британців першим перетнув фінішну лінію і на короткий час вніс своє ім'я в цей список.

Однак зважування болідів показало нестачу ваги у машини під номером 63 – 1,5 кілограма, що призвело до моментальної дискваліфікації та переходу перемоги до партнера по команді.

Історичний факт: попередній випадок анулювання результату гонщика, який переміг у перегонах, трапився рівно 30 років тому – на Гран-прі Бельгії 1994 року, коли після довгих пошуків формального порушення дирекція дискваліфікувала Міхаеля Шумахера.

Оскільки і Рассел, і Леклер наразі доволі молоді та планують виступати у Формулі-1 ще багато років, британець має всі шанси одного дня вже офіційно поповнити цей список – перемогти в перегонах на "легальній" машині після поулу монегаска.

Поки ж можна сказати лише одне: заїзди, виграні Джорджем, регулярно виявляються багатими на події.

Офіційний рахунок Рассел – Леклер: 0:0 (На момент 03.08.2025)

Підсумкові числа

Як уже йшлося раніше, наразі на рахунку Шарля Леклера – 27 поулів і 8 перемог.

Шарль Леклер на поул-позиції Гран-прі Лас-Вегаса 2023 року
Шарль Леклер на поул-позиції Гран-прі Лас-Вегаса 2023 року
Скріншот із хайлайтів на офіційному каналі Формула-1 в YouTube

22 рази Леклер стартував із поул-позиції, але не зміг реалізувати свою перевагу.

5 разів він здобував перемогу, починаючи з поулу.

3 рази Шарль перемагав, стартуючи не першим – тобто після чужого поулу.

Арифметична статистика: 8 – 27 = –19. Гірше лише в Айртона Сенни (–24), проте бразилець, як "виправдання", має три чемпіонські титули, та й самі числа дещо більші: 41 – 65.

Пропорційна статистика: 8 / 27 ≈ 0,296. Нижче тільки у пілотів, на рахунку яких взагалі немає жодної перемоги.

Підтвердження віку21+

На сайті онлайн-медіа "Чемпіон" може розміщуватись реклама азартних ігор. Продовжуючи користуватись сайтом, ви підтверджуєте, що вам виповнилось 21 рік