Перемога Чікконе на Класиці Сан-Себастьян, відкриття трансферного ринку. Підсумки тижня у велоспорті

Гонка тижня
2 серпня – Класика Сан-Себастьян
Через тиждень після фінішу Тур де Франс у Країні Басків за традицією відбулася престижна одноденка Класика Сан-Себастьян, або, як її називають самі баски, Класікоа Доностіако. Красиву перемогу цього року здобув Джуліо Чікконе, для якого це був перший гоночний день після сходу з Джиро д’Італія в травні.
Тоді гонщик Lidl Trek на момент сходу йшов сьомим у загальному заліку та зберігав цілком реальні шанси навіть на подіум. Повернення Джуліо в гонки вийшло дуже вдалим, і тепер його, безумовно, варто розглядати як потенційного претендента на високі місця в загальному заліку Вуельти. Тим більше, що іспанський Гран тур такому класичному панчеру як Чікконе, підходить значно краще. Питання лише одне: чи не зарано італієць вийшов на пік форми?
Вирішальною виявилася атака Джуліо на останньому підйомі, Мурхіль Тонторра, менш ніж за 9 км до фінішу. Ще на попередній горі, Ерлаїтці, Чікконе від’їхав разом із Ісааком Дель Торо. Певний час вони досить ефективно працювали в парі та нарощували перевагу над групою переслідувачів. Проте біля підніжжя Мурхіль Тонторра злагодженість у їхній роботі зникла, і вони почали різко втрачати свою перевагу.

Як виявилося згодом, це було пов’язане з тим, що у Дель Торо закінчувалися сили – він розумів, що таким чином просто привезе Чікконе до легкої перемоги. Цю інформацію отримав партнер мексиканця по UAE Emirates Ян Крістен, який контратакував із групи переслідувачів і доволі швидко переклався до дуету лідерів.
При чому, швейцарець не просто переклався, а одразу пішов у атаку. На жаль для керівництва UAE Emirates, скинути цією атакою він зумів не Чікконе, а лише свого партнера по команді, Дель Торо. Після чого італієць уже атакував сам, скинувши з колеса Крістена та відправившись за перемогою.
Чи правильне рішення ухвалив Ян? Важко сказати. Так, безумовно, можна говорити про те, що Крістену варто було дочекатися завершення підйому та на рівнинних останніх кілометрах дистанції разом із Дель Торо розіграти чисельну більшість проти Чікконе. На всі такі розмови накладається і репутація швейцарця як абсолютно некомандного гонщика. Проте, враховуючи те, в яку глибоку кризу потрапив Дель Торо та як різко він почав відставати, мексиканець, скоріше за все, був уже абсолютно не боєздатною одиницею та не висидів би у групі лідерів до вершини Мурхіль Тонторра.

Крістен у підсумку на спуску не зумів наздогнати Чікконе, проте і переслідувачів не підпустив, фінішувавши другим. А топ-3 у спринті з групи переслідувачів замкнув Максім Ван Гілс. Після абсолютно провальної першої половини сезону бельгієць, якого Red Bull Bora з такими боями витягла з Lotto, нарешті почав подавати ознаки життя та провів, напевно, свою найкращу гонку в новій команді.
Дуже активним на більш ранніх стадіях гонки був і зірковий партнер Ван Гілса по Red Bull Bora, Прімож Рогліч, який атакував ще на передостанньому підйомі, Арлаїтці. Проте на вирішальні кілометри дистанції сил у словенця не вистачило, і він у підсумку фінішував лише 22-м.
Ван Гілс у спринті за третє місце випередив свого співвітчизника Тіша Беноота із Visma Lease a Bike. Його партнер по команді Кіан Уйтдебрукс посів 9 місце. Для багатостраждального бельгійця це був перший гоночний день з квітня. Нагадаємо, весну він провалив через проблеми з клубовою артерією, наприкінці червня до цього додалося ще й зіткнення з автомобілем на тренуванні. І такий солідний виступ після усіх цих проблем – дуже позитивний симптом.
Сьомим фінішував Люк Плапп, який пішов у атаку ще за 70 км до фінішу під час підйому на Жаїскібель. Австралієць спершу переклався у відрив дня та потратив на це чимало зусиль, проте зумів зберегти сили на вирішальні кілометри дистанції – на відміну від того ж Рогліча.

Один із героїв Тур де Франс Оскар Онлі провів абсолютно бліду та пасивну гонку, фінішувавши у підсумку 13-м. В цілому розташування Класики Сан-Себастьян у календарі завжди робило цю гонку протистоянням учасників нещодавнього Тур де Франс із тими гонщиками, які готуються до Вуельти та інших топових гонок другої половини сезону. І цього року учасники "Великої петлі" це протистояння однозначно програли.
Багато хто очікував появи на Класиці Сан-Себастьян двох ексчемпіонів цієї гонки, Ремко Евенепула та Жуліана Алафіліппа. Проте обидва на старт у підсумку не вийшли. Tudor Cycling за відсутності француза робив ставку на минулорічного переможця Марка Хірші, проте швейцарець захист титулу провалив – лише 25 місце. Найкращим у складі Soudal Quick Step за відсутності Евенепула став Джанмарко Гарофолі, який фінішував лише 37-м.
Наступний тиждень
4 – 10 серпня – Тур Польщі
Уже з понеділка стартує Тур Польщі. Цього року маршрут польської багатоденки доволі звичний: набір рівнинних етапів для чистих спринтерів і кілька горбистих етапів, які і вирішать долю загального заліку. Додасться до числа важливих з точки зору загального заліку і 12-кілометрова розділка зі стартом і фінішем у Вєлічці, хоча індивідуальна гонка з’являється у маршруті Туру Польщі далеко не щороку.

Перші складнощі рельєфу трапляться на шляху гонщиків уже на другому етапі на 148-кілометровій дистанції зі стартом і фінішем у Карпачі. Фінальний підйом на мірками Туру Польщі досить непростий: 2,3 км з середнім градієнтом у 5,1%.

На третьому етапі на гонщиків чекає частокіл пагорбів на маршруті зі стартом і фінішем у Вальбржиху. Розв’язка етапу доволі проста, тому не факт, що цей день стане важливим з точки зору загального заліку. Проте у плані боротьби за гірську майку цей етап точно стане вкрай важливим – одразу 6 перевалів другої категорії та один – першої.

На 5 етапі гонщики фінішуватимуть у Закопане. Перед заїздом у головний зимовий курорт Польщі на гонщиків чекатиме підйом в 4,1 км з середнім ухилом у 5,4%.

На шостому етапі – другий гірський фініш Туру Польщі-2025, у Буковіні Татшаньскій. Ну а остаточно загальний залік оформиться, як уже було сказано вище, у фінальний день, коли відбудеться 12-кілометрова розділка.

Що стосується претендентів на перемогу в загальному заліку, то, враховуючи побачене на Класиці Сан-Себастьян, чи не головним фаворитом можна вважати Максіма Ван Гілса. Питання лише в тому, чи не накриє бельгійця втома після Доностії – на відпочинок у нього буде менше 48 годин. Утім, він буде далеко не єдиним потенційним претендентом на загальний залік у складі Red Bull Bora: також на старт вийдуть Дані Мартінес і Фінн Фішер-Блек.
Вийде на старт і віцечемпіон Класики Сан-Себастьян, Ян Крістен. І в складі UAE Emirates він також буде не єдиним претендентом на загальний залік. Безумовно, отримає свободу дій на домашній гонці чемпіон Польщі Рафал Майка, який кілька днів тому оголосив про завершення кар’єри. Також виступить і Брендон Макналті, у якого з точки зору загального заліку буде один дуже суттєвий козир – розділка на останньому етапі.

У складі Visma Lease a Bike на загальний залік претендуватимуть Аттіла Вальтер і, можливо, ветеран Стівен Круйсвейк. На папері досить сильний склад привезла Bahrain Victorious – тут і Пельо Більбао, і Джек Хейг, і Антоніо Тібері. Хоча той же Більбао на домашній Доностії виглядав відверто слабко.
Польські фанати вболіватимуть не лише за Майку, а й за Міхала Квятковскі. Також у складі Ineos Grenadiers на старт вийдуть такі потенційні претенденти на загальний залік як Боб Юнгельс і Магнус Шеффілд. У складі Lidl Trek лідером буде Андреа Баджолі. Також не варто списувати з рахунків ветерана Бауке Моллему та одного із героїв Джиро д’Італія, Матіаса Вачека.
Не надто сильні склади привезли Movistar і Soudal Quick Step – сподівання хіба що на Давіде Формоло та Ітана Хейтера відповідно. Jayco AlUla розраховує на двох італійців – Філіппо Дзану та ветерана Алессандро Де Маркі. XDS Astana продовжить своє полювання за рейтинговими очками зусиллями Альберто Беттіоля та Дієго Уліссі. Israel Premier Tech, яка провалила Тур де Франс, намагатиметься реабілітуватися за допомогою Джорджа Беннетта та Меттью Ріккітелло. Вийде на старт навіть легендарний Кріс Фрум.

Чимало шансів на Турі Польщі-2025 отримають спринтери, і тут склад учасників цілком пристойний. Не виключено, що всі спринтерські етапи забере Visma Lease a Bike, яка привезла на гонку Олава Коойя та одне із головних відкриттів сезону, Меттью Бреннана. Британський універсал досить непогано терпить рельєф, тому не виключено, що він спробує зачепитися і за загальний залік. Побачимо ми і ще одне відкриття сезону, Поль Маньє із Soudal Quick Step. Також на старт вийдуть Сем Беннетт, Фернандо Гавірія та італійський ветеран Елія Вівіані. За перемогу в розділці у фінальний день позмагаються Магнус Шеффілд і два гонщики Groupama FDJ – Штефан Кюнг і Ремі Каванья.
Дайджест новин
У зв’язку з Тур де Франс-2025, який Чемпіон висвітлював у дещо іншому форматі, огляд головних новин зі світу велоспорту ми не проводили ще з кінця червня. За цей час цікавих новин накопичилося чимало, тим більше, що 1 серпня офіційно відкрилося трансферне вікно.
– Французька велокоманда Arkéa и B&B Hotels наприкінці сезону втратить обох спонсорів. Цілком імовірно, що команда припинить своє існування. Самих гонщиків і персонал попередили про те, що такий сценарій розвитку подій можливий, ще перед стартом сезону. Гонщики вже займаються пошуком нових команд. А те, що лідер Arkéa и B&B Hotels, Кевін Воклен, перейде в Ineos Grenadiers, уже давно ні для кого не секрет.
А поки що Воклен після фінішу успішного для себе Тур де Франс-2025 у побутових умовах отримав неприємну травму – перелом дистального кінця малогомілкової кістки.

– Visma Lease a Bike продовжила контракт із Маттео Йоргенсоном до кінця 2029 року, та з Вілко Келдерманом до кінця сезону-2027. Також нідерландський проєкт близький до підписання італійського таланта Давіде Піганцолі з Polti. Не виключено, що перехід у більш потужну команду дозволить йому здійснити якісний скачок у кар’єрі, як це трапилося із Джуліо Пелліццарі після переходу в Red Bull Bora.
– Найкращий спринтер Тур де Франс-2025, італієць Джонатан Мілан, ще до старту "Великої петлі" продовжив контракт із Lidl Trek. Як і у випадку з Йоргенсоном, нова угода розрахована до кінця 2029 року.
– Давід Лаппартьєн залишиться президентом UCI ще на чотири роки. Вибори відбудуться на конгресі UCI під час чемпіонату світу 2025 року в Руанді у вересні, проте вже зараз відомо, що Лаппартьєн буде єдиним кандидатом.
А тим часом у ЗМІ з’явилася інформація про те, що Лаппартьєн погрожує санкціями командам, які працюють над створенням проєкту OneCycling – своєрідного аналогу Суперліги у шосейному велоспорті.
– Відомий нідерландський спринтер Jayco AlUla Ділан Груневеген в 2026 році, найімовірніше, виступатиме за Unibet Rockets. Натомість, Jayco AlUla близькі до підписання сенсаційного чемпіона Італії в груповій гонці Філіппо Конки, який зараз виступає за любительську Swatt Club.

– Китайська компанія XDS, яка з 2025 року є спонсором команди XDS Astana, продовжила спонсорську угоду з казахстанським проєктом ще на три роки. Спершу угода була розрахована лише на рік через те, що над командою Олександра Вінокурова висіла цілком реальна загроза вильоту зі Світового туру. Проте темпи набору Астаною рейтингових очок у поточному сезоні практично гарантують команді збереження прописки в еліті.
XDS Astana вже працює над підсиленням команди на наступний сезон. Висока ймовірність повернення в проєкт Олександра Власова. Також команда Вінокурова націлилася на таких зірок як Хуан Аюсо та Біньям Гірмай.
Сам Аюсо незадоволений своїм становищем в UAE Emirates і хоче покинути команду. Для цього іспанець вперше в житті найняв професійного агента, хоча до цього працював виключно з рідним батьком. Завдання перед агентом стоїть непросте, враховуючи, що контракт гонщика діє до кінця 2028 року, а в угоді прописана клаусула в 100 мільйонів євро. Сама UAE Emirates відпускати Аюсо, попри його складний характер, не хоче.
Що стосується можливого переходу Гірмая, то такий крок виглядає цілком логічно, враховуючи чутки про злиття його команди, Intermarche Wanty, з бельгійською Lotto. Очікується, що такий крок призведе до відставки генерального директора Lotto Стефана Юло.

Що стосується Гірмая, то окрім XDS Astana, ним також цікавляться UAE Emirates, Jayco AlUla та Groupama FDJ. Хоча не виключений і варіант продовження співпраці з нинішньою командою в її новому вигляді. Агенти еритрейця вимагають у потенційних роботодавців зарплату в розмірі 2,8 мільйона євро на рік.
– Найгучніший трансфер міжсезоння вже можна вважати доконаним фактом: Ремко Евенепул перейде з Soudal Quick Step у Red Bull Bora. Німецько-австрійський проєкт виплатить дітищу Патріка Лефевра 2 мільйони євро компенсації за дострокове розірвання контракту.
Евенепул перейде в нову команду не сам, а разом зі спортивним директором Класом Лодевіком і його асистентом Девідом Гірмосом та механіком Даріо Кльоком. З гонщиків Soudal Quick Step у Red Bull Bora перейде лише Маттіа Каттанео. Також очікується, що Red Bull Bora підпише співвітчизника Евенепула, Джанні Вермеєрша із Alpecin Deceuninck.

– Soudal Quick Step після відходу Евенепула планує повернутися до витоків, і знову робити ставку на весняні класики. Бельгійська команда підпише ексчемпіонів Париж – Рубе та Мілан – Санремо, Ділана Ван Барле з Visma Lease a Bike та Яспера Стуйвена з Lidl Trek відповідно. При чому, контракт зі Стуйвеном розраховано аж на три роки – незвичне явище, коли йдеться про 33-річного гонщика. Також команду підсилить Йонатан Вервенне із молодіжної команди Soudal Quick Step. Він – дворазовий чемпіон Бельгії серед андерів, також вигравав етап на молодіжній Джиро д’Італія.
При цьому, гірник Ілан Ван Вілдер слідом за Ремко команду не покине: контракт із ним продовжили до кінця 2028 року. Відхід Евенепула – чудовий шанс для Ілана стати капітаном команди на багатоденках, хоча про травмованого Мікеля Ланду також не забуваємо.
Сам Ланда, до слова, відновився після важких травм, отриманих на Джиро, зі значним випередженням графіку. Спершу очікувалося, що баск вибув до кінця сезону, проте уже зовсім скоро він виступить на Турі Бургоса (5 – 9 серпня). Також очікується його участь у Вуельті.
– Підписання Ремко Евенепула, як очікується, призведе до відходу з Red Bull Bora Пріможа Рогліча. Варіант продовження кар’єри, за інформацією ЗМІ, він уже обрав, і дуже несподіваний. Це не Ineos Grenadiers і не Tudor Cycling, а Movistar. Іспанські ЗМІ стверджують, що угоду вже майже досягнуто. Водночас, генеральний менеджер Red Bull Bora Ральф Денк спростував чутки про відхід Рогліча, заявивши, що у нього є контракт на 2026 рік і словенець його поважає.

– Знаменитий ексвелогонщик Джордж Хінкепі планує вже з наступного року запустити свою велокоманду. Подейкують, що допомагатиме йому в цьому його опальний друг і експартнер по команді Ленс Армстронг. Враховуючи, що техасця пожиттєво відсторонили від спорту, така інформація у багатьох викликала обурення.
– Жоау Алмейда продовжив контракт із UAE Emirates ще на три роки – до кінця сезону-2028.
– Хуан Педро Лопес наприкінці сезону перейде із Lidl Trek у Movistar. У зворотному напрямку відправиться Маттіас Норсгор.

– Ineos Grenadiers потрапила в доволі неприємний допінг-скандал. Масажиста команди Давіда Розмана підозрюють у зв’язках із доктором Марком Шмідтом, одним із фігурантів гучної допінгової справи Адерласс, в центрі якої були німецькі гонщики та лікарі.
Видання Irish Independent стверджує, що в 2012 році Розман обмінювався повідомленнями зі Шмідтом. Зокрема, в одному з повідомлень словенець запитував, чи є ще у лікаря "речовини, які використовує в гонках команда Milram".
Розман і Шмідт зустрічалися в готелі, де проживала Sky (попередня назва Ineos Grenadiers) напередодні 7 етапу Тур де Франс-2012. Той етап з гірським фінішем на Планш де Бель Фій завершився перемогою Кріса Фрума та виходом Бредлі Віггінса в лідери загального заліку.
Що цікаво, після публікації матеріалу Irish Independent Фрум видалив зі своїх соцмереж усі спільні фото та згадки про Розмана. На злодієві шапка горить?

Ну а тим часом уже на Тур де Франс розпочалася співпраця Ineos Grenadiers із французькою компанією Total Energies. Попри це, однойменна велокоманда продовжить своє існування щонайменше до кінця наступного року.
Також Ineos Grenadiers уже підписала на наступний сезон 16-річного вундеркінда Бенхаміна Новаля. Він є сином відомого у минулому гонщика, також Бенхаміна.
Співпраця з Total Energies принесе Ineos Grenadiers збільшення бюджету. Проте, схоже, британці знову втратили можливість підписати зірку – чи то Евенепула, чи то Рогліча. Окрім Воклена, команду підсилять Сем Велсфорд із Red Bull Bora, Філіппо Дзана з Jayco AlUla і Доріан Годон із Decathlon Ag2r.
Наприкінці сезону закінчується контракт Ineos Grenadiers із постачальником велосипедів Pinarello. Найімовірніше, з наступного року британська команда ганятиметься на байках Scott.
– Флоріан Ліповітц залишиться в Red Bull Bora щонайменше до кінця 2026 року.

– Команда Bahrain Victorious в 2026 році пересяде на велосипеди Bianchi. З моменту свого створення у 2017 році команда виступала виключно на байках Merida.
– Переговори команди Decathlon Ag2r щодо спонсорського контракту з L’Oreal успіхом не увінчалися. Замість всесвітньо відомого косметично бренду в спонсорському пулі проєкту компанію Ag2r замінить CMA CGM – крупний перевізник вантажів, який вкладатиме в бюджет 15 мільйонів євро щороку.
Довгострокова ціль проєкту – до 2030 року виграти Тур де Франс із вундеркіндом Полем Сейксасом. Враховуючи, що йому зараз лише 18 років, ціль досяжна, проте, можливо, у більш віддаленій перспективі.
Ну а поки що Decathlon CMA CGM близька до підписання спринтера Олава Коойя, Кееса Бола, Тіша Беноота, Дана Хооле та Меттью Ріккітелло. Натомість, команда втратить чемпіона Франції в розділці, Бруно Армірая, який перейде у Visma Lease a Bike, а також Бенуа Конефруа та Андреа Вендраме, які перейдуть у Cofidis і Jayco AlUla відповідно.

– Тобіас Халланд Йоханнессен після 6 місця на Тур де Франс став бажаною метою на трансферному ринку. Для того, щоби зберегти свого лідера, UnoX підніме йому зарплату з 800 тисяч до 2-3 мільйонів євро на рік.
– Воут Ван Арт, як і Матьє Ван дер Пул, не планує виступати на чемпіонаті світу-2025: він вважає маршрут у Руанді занадто складним для себе. У планах Воута – Тур Німеччини та канадські одноденки. Участь у жовтневому чемпіонаті Європи під питанням.
– Red Bull Bora оголосила про припинення співпраці з іменитим спортивним директором Рольфом Альдагом, який керував командою з 2022 року. Саме його визнали винним у вельми сумнівному виборі складу на Тур де Франс-2025 і в цілому доволі слабкі результати команди в поточному сезоні.
Очікується, що Альдага замінить головний тренер збірної Бельгії Свен Вантауренхаут. Сам бельгійський фахівець цю інформацію підтвердив. Окрім Альдага, полетіла голова і ще одного спортивного директора команди, Енріко Гаспаротто.

– Цифри телерейтингів Тур де Франс-2025 виявилися вражаючими. Середня аудиторія фінального етапу до Парижу лише у Франції склала 5,2 мільйони глядачів, на піку – 8,6 млн. При чому, це був не найкращий за телерейтингами етап: 10 етап у День взяття Бастилії дав середню аудиторію в 5,4 млн.
Для порівняння: середні показники аудиторії матчів фінальної серії НБА минулого сезону в США складали від 4,5 до 5,6 мільйонів. Врахуйте різницю в кількості населення між Францією та США – і ви зможете оцінити реальний рівень популярності велоспорту.
– Бельгійський гонщик Lidl Trek Тім Деклерк завершить кар’єру наприкінці поточного сезону.
– Головний тренер збірної Данії Мікаель Мьоркьов підтвердив, що Йонас Вінгегор виступить на чемпіонаті світу-2025 у Руанді.