Клебо у погоні за рекордним титулом. Прев’ю Тур де Скі-2025/26

Вже у неділю, 28 грудня в італійському Тоблаху стартує лижна супербагатоденка Тур де Скі. Так, вона не набула такого культового статусу, як Турне чотирьох трамплінів у стрибках чи Тур де Франс у велоспорті, за лекалами яких створювалася. Проте цей турнір все ж став самобутньою та невід'ємною частиною календаря, на яку щороку з нетерпінням чекають фанати лижних гонок.
Історія та факти
– Вперше Тур де Скі було проведено в сезоні-2006/07 років. Цього сезону гонка святкує свій ювілей – вона відбудеться в 20-й раз.
– Рекордсменами за кількістю перемог у загальному заліку Тур де Скі є польська лижниця Юстина Ковальчик та норвежка Тереза Йохауг у жінок, швейцарець Даріо Колонья та норвежець Йоханнес Клебо у чоловіків. Всі вони вигравали гонку по чотири рази, при чому, Йохауг і Клебо зрівнялися з рекордсменами у минулому сезоні. Тепер же у Клебо є шанс вийти в одноосібні лідери.

– Тричі перемогу в Тур де Скі святкував Мартін Йонсруд Сундбю. Однак друга його перемога, яка була здобута у сезоні-2014/15, влітку 2017 у нього була відібрана через надмірно високий вміст сальбутамолу в крові під час тієї багатоденки. У підсумку, титул чемпіона Тур де Скі-2015 віддали іншому норвежцеві, Петтеру Нортугу, який того року фінішував другим.
– Рекордсменом за кількістю перемог на етапах Тур де Скі серед чоловіків є Йоханнес Клебо – 21 перемога. У жінок найчастіше вигравала Тереза Йохауг – 16 перемог.
– Знаменита українка Валентина Шевченко посіла третє місце в загальному заліку першого в історії Тур де Скі в сезоні 2006/2007.
– Ідея проведення Тур де Скі виникла 2004 року за аналогією з велосипедними супербагатоденками. Авторами ідеї є легендарний норвезький лижник Вегард Ульванг і тодішній виконавчий директор Міжнародної лижної федерації (FIS) Юрг Каполь.
Маршрут
Цього року Тур де Скі вдруге поспіль відбудеться на території лише однієї країни – Італії. Через це багато хто жартома вже пропонує перейменувати Тур де Скі на Джиро. Всі етапи пройдуть у двох традиційних локаціях – Тоблаху та Валь ді Ф'ємме.
Такою ж була ситуація і минулого року, проте тоді етапів було бодай 7, а не 6, як цього року – як це часто буває, у олімпійському сезоні багатоденку максимально спрощують. За дистанцією Тур де Скі-2025/26 буде взагалі найкоротшим у історії: сумарна довжина 4 дистанційних етапів складе лише 45 км. При цьому, в плані стилів пересування маршрут відверто незбалансований: із 45 км у дистанційних гонках 30 подолають класикою та лише 15 – вільним стилем.
Географія Туру була максимально бідною ще минулого року, цього року в цьому плані все ще гірше. Якщо торік в маршруті бодай була розділка в Тоблаху з виїздом за межі стадіону, до Лаго ді Ландро, то цього разу немає навіть цього.
Окрім традиційного фінального підйому на Альпе де Черміс, єдине, що тягне на "родзинку" – це короткий масстарт на 5 км у тому ж Тоблаху, який відбудеться за новим форматом – Heat Mass Start. Його суть полягає в тому, що всіх учасників розділять на 5 рівних за силою складу учасників забігів згідно з рейтингом дистанційних гонок. У підсумку перемагає той, хто покаже найкращий час у абсолюті в цих 5 забігах.
Задум зрозумілий: той факт, що переможець визначається за чистим часом, зводить до мінімуму можливість тактичної закритої та пасивної боротьби. Проте і мінусів є чимало. Головний з них – це те, що, якщо в день гонки температури будуть дуже високими, то траса сильно розбиватиметься, і останні забіги опиняться в значно гірших умовах, ніж перші. Як би там не було, на фоні настільки нудного та буденного Туру, який по суті перетворився на здвоєний етап Кубку світу в двох локаціях, навіть така сумнівна новинка сприймається як ковток свіжого повітря.
Дійові особи
Кого не вистачатиме?
Сконструювавши настільки спрощений варіант маршруту Тур де Скі, FIS накликала на себе чимало заслуженої критики, проте добилася своєї головної мети – звела до мінімуму кількість зірок, які вирішили пропустити багатоденку. Хоча будьмо відвертими: не менш важливою причиною приїзду більшості зірок є етап у Валь ді Ф'ємме, який всього через місяць прийматиме змагання Олімпіади-2026. Більшість топових гонщиків не захотіли втрачати унікальну можливість протестувати в гоночних умовах олімпійську трасу "Лаго ді Тезеро", яку влітку трохи перепрофілювали – особливо це стосується спринтерського кола.
З тих лижників, хто добровільно вирішив пропустити Тур де Скі-2025/26, найгучніше ім'я – це Йонна Сундлінг. І це при тому, що у міжсезоння зіркова шведська спринтерка неодноразово заявляла про свої плани виступити на багатоденці.

А ось її партнерка по команді Лінн Сван у складі збірної Швеції на Тур була. Більше того – з урахуванням маршруту, її шанси в загальному заліку виглядали доволі перспективно. Проте за два дні до старту шведка з гонки знялася через дискомфорт у стопі. Про якусь серйозну травму, схоже, не йдеться, просто Сван не захотіла ризикувати своїм здоров'ям перед Олімпіадою.
Також вирішив не їхати на Тур де Скі норвезький дистанційник Мартін Льовстрьом Ньєнгет, який у позаминулому сезоні зупинився за крок до подіуму загального заліку. Є втрати і в жіночій частині збірної Норвегії – не поїхали на Тур Тіріль Венг і Анне К'єрсті Кальво. Проте обидві зараз настільки далекі від оптимальної форми, що їхня відсутність на боротьбу за найвищі місця не вплине.

А ось віцечемпіон Тур де Скі-2025, Міка Вермюлен, пропустить багатоденку не за власним бажанням. Австрієць захворів ще напередодні етапу в Давосі, і хвороба виявилася значно серйознішою та тривалішою, ніж прогнозувалося: організм Міки просто не готовий до багатоденного навантаження.
Не виступить на Тур де Скі й молодий лідер дистанційної збірної Франції, Матес Делож. Він сильно розпочав нинішній сезон, проте відмовився від участі у багатоденці заради підготовки до Олімпіади.
Чоловіки
Чемпіон
У чоловіків у статусі чинного чемпіона та беззаперечного фаворита №1 до старту Туру підходить Йоханнес Клебо. Зірковий норвежець підходить до багатоденки в статусі впевненого лідера Кубку світу, проте піковою форму Йоханнеса на стартовому відрізку сезону точно не назвеш. Як би там не було, запас класу у Клебо настільки великий, що сумнівів у його статусі фаворита №1 немає ніяких.
Проте чи значить це, що норвежцеві можна заздалегідь вручати кришталеву пірамідку переможця? Точно ні. Справа в тому, що програма Туру-2026 побудована дуже підступно. На четвертому етапі на гонщиків чекає переслідування на 20 км класикою в Тоблаху. Стартувати в ньому будуть по поточній генеральній класифікації Туру, в загальний залік підуть результати по прибутті на фініш, а не чистий час подолання дистанції.

Такі формати на Турі зустрічаються далеко не вперше. Часто у таких випадках у переслідуваннях все зводиться до доволі пасивної тактичної боротьби: лідери збираються в одну групу, після чого просто виявляють найсильнішого у фінішному спринті. А це значить, що існує доволі висока імовірність того, що на четвертому етапі всі розриви в загальному заліку, сформовані на першій половині Туру, по суті обнуляться.
Після переслідування на гонщиків чекатиме спринт класикою та фінальний штурм Альпе де Черміс. Клебо – гірник далеко не видатний, тому перед заключним етапом йому потрібен буде комфортний гандикап у загальному заліку. А для того, щоби заробити його, буде лише спринт у Валь ді Ф'ємме. Спринти на настільки пізніх стадіях багатоденки часто дають можливість дистанційникам показати незвично високий результат: важливу роль грає не лише фактор відновлення, а й те, що багато спринтерів до того моменту з Туру вже зійдуть.
І якщо хтось із сильних гірників-дистанційників у спринті у Валь ді Ф'ємме зможе бодай пробитися до півфіналу, то у Клебо виникнуть величезні проблеми з перемогою в загальному заліку – Йоханнес просто не зможе набрати собі достатній гандикап перед підйомом на Альпе де Черміс. Так, така можлива "китайська нічия" у переслідуванні виглядає не дуже з чисто спортивної точки зору, проте значно загострює інтригу в боротьбі за перемогу.
Решта норвежців
Хто ж може нав'язати Клебо боротьбу за підсумкову перемогу? З огляду на описаний вище сценарій, потрібно шукати універсала, який зможе сильно виступити як у класичному спринті у Валь ді Ф'ємме, так і на фінальному підйомі до Альпе де Черміс. І найкраще на цю роль підходить переможець Тур де Скі-2024, Харальд Остберг Амундсен.
На фінальній горі за традицією боротиметься за перемогу Сімен Хегстад Крюгер. Проте його шанси на загальний залік видаються невисокими. На старті сезону титулований норвежець перехворів, перебував у досить поганій формі та опинився під загрозою непотрапляння до складу збірної Норвегії на Олімпіаду-2026. Саме боротьба за олімпійську путівку стала головним фактором, який змусив Сімена таки виступити на Турі.

Втім, головні конкуренти Крюгера в боротьбі за поїздку на Олімпіаду також виступлять на багатоденці. Один із них – Андреас Фьорден Реє. Проте, чистому конькісту-дистанційнику без сильних гірницьких здібностей (минулого року на дебютному для себе Турі в Альпе де Черміс він став лише 30-м) проявити себе на Турі з таким маршрутом буде важко.
А ось Маттіс Стенсхаген значно розширив свою спеціалізацію, та значно додав у класиці: про це свідчить і 7 місце в розділці в Руці, і четверте – в скіатлоні в Ліллехаммері. Стенсхаген проводить найкращий сезон у кар'єрі – у віці 29 років він нарешті почав виправдовувати ті величезні аванси, які йому видавалися в молодості. Попри майже 10-річний досвід виступів на Кубку світу, Маттіс вперше їде Тур де Скі, тому його здібності як багатоденника та гірника залишаються загадкою.
В боротьбі за путівку на Олімпіаду залишається і Еміль Іверсен, який переживає справжній ренесанс у своїй кар'єрі. Втім, навіть у найкращі роки він не був сильним багатоденником, і на Турі жодного разу не фінішував вище за 10 місце.
Найімовірніше, названий вище квартет змагатиметься за два місця для дистанційників у складі збірної Норвегії на Олімпіаду, ще одну позицію, скоріше за все, віддадуть комусь із спринтерів. Еріку Вальнешу в цій боротьбі брати участь не доведеться – його участь у Олімпіаді не підлягає сумнівам. Йому під силу заїхати у топ-10 загального заліку Тур де Скі та при цьому, можливо, ускладнити життя Клебо в обох спринтах.

Також за подіуми в спринтах може поборотися Ансгар Евенсен, не списуємо з рахунків Оскара Опстада Віке та 20-річного вундеркінда Ларса Хеггена – вони ще зберігають шанси відібратися на Олімпіаду, тому будуть максимально вмотивовані.
Інші
Хто може кинути виклик норвежцям? Першим на думку спадає Едвін Ангер, який свої найкращі дистанційні гонки провів саме на Тур де Скі в Тоблаху. На старті нинішнього сезону талановитий швед був не в оптимальних кондиціях, проте його потенціал сумнівам не підлягає. Ангер – хороший спринтер і при цьому добре терпить гору. Тому Едвін – одна із небезпечних темних конячок, якщо переслідування в Тоблаху таки нівелює розриви в загальному заліку.
В дистанційних гонках може проявити себе Вільям Поромя, хоча швед на старті поточного сезону дуже далекий від пікової форми: лише дві гонки на Кубку світу – 28 і 35 місця в Ліллехаммері.
Доволі несподівано вирішив виступити на Турі Альвар Мюльбак – навіть попри те, що олімпійську путівку він собі вже гарантував. 19-річний вундеркінд у нинішньому сезоні прорвався на якісно новий для себе рівень, тому може на Турі відверто здивувати. Тим більше, що маршрут багатоденки – з явним ухилом у бік гонок класикою, які шведу зараз даються значно краще.
Для Мюльбака Тур-2026 стане першим у кар'єрі, тому його відновлення та гірницькі здібності залишаються повною загадкою. Проте якщо Альвар на Тур де Скі почуватиметься добре, то може поборотися і за високе місце в загальному заліку.

Акцент у бік дистанційних гонок дає хороший шанс проявити себе і фінам Іво Нісканену та Пертту Хювярінену – останній свою єдину в кар'єрі перемогу на Кубку світу здобув саме на Тур де Скі в Тоблаху. Нісканен же ніколи не був сильним гірником і багатоденником, та й узагалі Тур здебільшого ігнорував, проте на окремих етапах класикою може поборотися за найвищі місця. У спринтах головна надія фінів – Лаурі Вуорінен, для якого спринт у Валь ді Ф'ємме на 5 етапі стане хорошим стимулом не сходити з Туру завчасно.
Господарі, збірна Італії, зможуть розраховувати на Федеріко Пеллегріно, який на Тур де Скі двічі зупинився за крок від подіуму загального заліку. Чи зможе Кікко цього розу таки піднятися у топ-3? Спрощений варіант маршруту всього з 4 дистанційними гонками точно йому на руку, а ось акцент у бік гонок класикою може суттєво вдарити по шансах італійського ветерана.
У другому спринті у Валь ді Ф'ємме може здивувати багатостраждальний Сімоне Мочелліні. У поточному сезоні додало молоде покоління збірної Італії на чолі з Елією Барпом, який може заїхати у топ-10 загального заліку, особливо, якщо підтягнув свої гірницькі здібності.
Багаторічний лідер збірної Франції Уго Лапалю у попередні два сезони за рахунок сильних виступів на Альпе ді Черміс замикав топ-3 загального заліку Туру. Цього року француз цілком може повторити таке досягнення, проте спрощена у плані дистанційних гонок програма багатоденки – аргумент не на його користь. У спринтах надії традиційно на Рішара Жува та Люка Шанава: останній, попри травму перед стартом сезону, їде на Тур із перемогою в спринті в Давосі в кишені.

Завдяки сильним виступам на Альпе де Черміс традиційно бореться за високі місця в загальному заліку Туру Фрідріх Мох. Проте спрощений маршрут і акцент на класиці, безумовно, б'ють по шансах лідера збірної Німеччини.
Лідер збірної США Бен Огден саме у Тоблаху в рамках Тур де Скі два роки тому вперше в кар'єрі піднявся на подіум на Кубку світу. 5-кілометровий масстарт – хороший шанс для спринтра-універсала повторить досягнення зразка 2023 року. Проте велика кількість гонок класикою не дозволяє мріяти про високі місця в загальному заліку. З тієї ж причини важко буде проявити себе і Гасу Шумахеру.
Жінки
Зіркові шведки
У жінок виділити головного фаворита вкрай складно – імовірно, ми станемо свідками дуже цікавої та напруженої боротьби. Втім, імовірно, майбутній переможець Туру-2026 схований усе ж у складі зіркової збірної Швеції, яка, до того ж, приїхала майже в бойовому складі.
Найкращими виглядають шанси Фріди Карлссон, яка, окрім топових результатів у дистанційних гонках, є ще й непоганим спринтером – особливо, класикою. Саме цей фактор може стати вирішальним у протистоянні з чистою дистанційницею Еббою Андерссон – тим більше, що дистанційних гонок цього разу буде менше, ніж зазвичай.
Що стосується фінальної гори, то всім запам'яталися страждання Карлссон на підйомі до Альпе ді Черміс на переможному Турі-2023, де вона знепритомніла після фінішу, хоча була близькою до втрати свідомості навіть під час гонки. Після того багато хто начепив на Фріду ярлик слабкого гірника, хоча насправді її результати на фінальному підйомі далеко не провальні – 15 і 10 місця. Тому, аргументів на користь перемоги Карлссон достатньо – навіть попри те, що із відновленням у неї проблеми були завжди.

Моа Ілар у поточному сезоні вв'язалася у боротьбу за перемогу в загальному заліку Кубку світу, тому їй високий результат на Тур де Скі дуже потрібен. Але 28-річна шведка ніколи не вважалася сильним багатоденником і гірником, тому впевненості в тому, що вона зможе фінішувати високо в загальному заліку, немає ніякої. До слова, Ілар після етапу в Давосі залишилася на швейцарському високогір'ї, і приїхала у Тоблах на старт Тур де Скі прямо звідти. Буде дуже цікаво поспостерігати за результатами такого експерименту.
Що стосується зіркових шведських спринтерок, то особливу увагу слід звернути на Майю Дальквіст, яка нещодавно в розділці в Давосі видала свою, можливо, найкращу дистанційну гонку в кар'єрі – 4 місце із відставанням усього в 6 секунд. Також вийдуть на старт Йоханна Хагстрьом і Емма Рібом, проте вони навряд чи зможуть поборотися за високі місця в загальному заліку.
Норвежки: ставка на ветеранок
Є хороші перспективи і у двох зіркових ветеранок збірної Норвегії. Клас Хейді Венг як багатоденниці сумнівам не підлягає: 2 перемоги та сумарно 7 подіумів загального заліку Туру говорять про це краще за будь-які слова. Тим більше, що новий сезон вона розпочала прекрасно: 3 подіуми в 4 гонках. Тому, Венг можна вважати чи не головною загрозою гегемонії збірної Швеції.
Віцечемпіонкою минулорічного Туру стала Астрід Слінд, і цього разу у 37-річної ветеранки є хороші шанси щонайменше повторити це досягнення. Так, спрощений варіант маршруту всього з 4 дистанційними гонками – аргумент не на її користь, проте на протилежній шальці терезів – акцент у бік класики. Загадкою залишається відкриття нинішнього сезону, Каролін Сімпсон-Ларсен, яка у свої 28 років дебютує на Тур де Скі: який із неї багатоденник – не знає ніхто, навіть вона сама.

У спринті Норвегія разраховує на Крістін Шістад і Матільду Мюрвольд. Остання їде на Тур, можливо, в найкращій формі в кар'єрі: в Давосі вона зупинилася в лічених сантиметрах від першої в кар'єрі перемоги на Кубку світу.
Інші
Безумовно, одним із топфаворитів буде Джессіка Діггінс. Дворазова чемпіонка Туру – безумовно, багатоденник екстракласу. Але, попри весь її універсалізм, акцент у бік класики в дистанційних гонках – аргумент не на її користь. Тим більше, що у жінок 20-кілометрове переслідування в Тоблаху навряд чи буде тактично закритим, яким воно може стати у чоловіків.

Натомість, такий маршрут підходить лідеру збірної Фінляндії, Кертту Нісканен. Так, на старті нинішнього сезону ветеранка була не в оптимальній формі, проте вона прекрасно вміє виходити на пік у вирішальні моменти. Кріста Пармакоскі жодного разу не фінішувала на Турі за межами топ-10 загального заліку. Проте, зважаючи на форму фінки на старті нинішнього сезону, ця серія може перерватися. У спринті збірна Фінляндії, звісно ж, розраховуватиме на Ясмі Йонсу та Йоханну Матінтало.
Лідеру збірної Австрії, Терезі Штадлобер, мала кількість дистанційних гонок навряд чи дозволить поборотися за найвищі місця у генеральній класифікації. Проте за рахунок своїх прекрасних гірницьких здібностей заїхати у топ-10 їй точно під силу. На такому маршруті мало шансів проявити себе буде у молодого лідера збірної Італії, Марії Джізмонді. Хоча її гірницькі здібності залишаються загадкою. У спринтах сильні результати здатні показувати німкеня Колетта Ридцек і швейцарка Надін Фендріх. Тим більше, що остання традиційно саме на Тур де Скі виходить на пік форми.
Розклад Тур де Скі-2025/26:
Неділя, 28 грудня
15:15 – Тоблах (Італія), спринт, вільний стиль, чоловіки/жінки
Понеділок, 29 грудня
12:45 – Тоблах (Італія), розділка, 10 км, класика, чоловіки
15:45 – Тоблах (Італія), розділка, 10 км, класика, жінки
Середа, 31 грудня
12:30 – Тоблах (Італія), Heat Mass Start, 5 км, вільний стиль, чоловіки
15:30 – Тоблах (Італія), Heat Mass Start, 5 км, вільний стиль, жінки
Четвер, 1 січня
11:30 – Тоблах (Італія), переслідування, 20 км, класика, чоловіки
13:30 – Тоблах (Італія), переслідування, 20 км, класика, жінки
Субота, 3 січня
15:45 – Валь ді Ф'ємме (Італія), спринт, класика, чоловіки/жінки
Неділя, 4 січня
12:30 – Валь ді Ф'ємме – Альпе ді Черміс (Італія), масстарт, 10 км, вільний стиль, фінальний підйом, чоловіки
16:30 – Валь ді Ф'ємме – Альпе ді Черміс (Італія), масстарт, 10 км, вільний стиль, фінальний підйом, жінки
