Домашній етап Ферстаппена та продовження чемпіонської битви після перерви: прев'ю Гран-прі Нідерландів

4-тижнева перерва у Формулі-1 нарешті підійшла до свого завершення і вже цими вихідними "королева автоспорту" повертається з черговим європейським етапом, який прийматимуть Нідерланди.
З 29 по 31 серпня на автодромі Зандворт, що знаходиться в однойменному місті, визначиться переможець нідерландського етапу Формули-1. Чемпіон вирішив розібратися з головними інтригами та цікавинками напередодні першої гонки після літньої перерви.
Історична довідка
Перша за все варто зауважити, що всі етапи Гран-прі Нідерландів, що до Формули-1, що після, проводилися на трасі Зандворт, що полюбилася фанатам автоспорту своєю конфігурацією та атмосферою, яку створюють місцеві фанати Ф-1.
У межах офіційного чемпіонату Формула-1 вперше приїхала до Нідерландів у сезоні 1952 року. З тих часів відбулося вже 34 Гран-прі.
Велика перерва сталась між 1986 та 2019 роками. Річ у тім, що бгатьом місцевим жителям заважав шум, створюваний автодромом. Керівництво траси ухвалило рішення перенести південно-східну частину гоночного кільця від прилеглого житлового масиву.
Попри подальші реконструкції треку, Зандворт зник з календаря Формули-1 на 33 роки, а повернувся вже тоді, коли у Ф-1 почав запалювати місцевий гонщик Макс Ферстаппен, успіхи якого стали появою такого явища, як "помаранчева армія".

Зауважимо, що наразі контракт Гран-прі Нідерландів з Формулою-1 розрахований до 2026 року і радше за все заїзд у Зандворті буде або чергуватися з іншим європейським етапом, або й зовсім зникне з календаря "королеви автоспорту".
Рекорди етапу в Нідерландах
Абсолютним рекордсменом за перемогами в Нідерландах є легендарний британський пілот Джим Кларк, який перемагав тут чотири рази. Звичайно це пов'язано з довгою відсутністю перегонів у Зандворті, який не бачив ні битви Сенни та Проста за титул, ні домінації Шумахера у Феррарі, ні сучасних домінаторів – Себастьяна Феттеля та Льюїса Гамільтона.
А от чию домінацію нідерландський етап застав, так це місцевого улюбленця Макса Ферстаппена. "Супер Макс" тричі перемагав "удома" з чотирьох заїздів. Можливо пілот Ред Булл виграв би і четвертий домашній етап, але Макларен у другій половині минулого сезону вже став занадто швидким і навіть чудовий старт не допоміг Ферстаппену здобути перемогу в боротьбі з Норрісом.
По три перемоги окрім Ферстаппена здобували ще два легендарних гонщики, Джекі Стюарт та Нікі Лауда.
Щодо команд, то тут абсолютним лідером є Феррарі, проте Скудерія не здобула жодної перемоги після успіху у 1983-му. До італійців найближчим є команда, яка вже навіть не змагається в Ф-1 – Лотус з 6 звитягами.
Ще однією цікавинкою траси в Нідерландах є неймовірний рекорд 2023 року – 186 обгонів протягом однієї гонки, що є рекордом за всю історію Формули-1.
Конфігурація треку
Як і в багатьох інших автодромів, сучасна конфігурація траси Зандворт відрізняється від тієї, якою вона була від самого початку, та залишалася незмінною з 1948 до 1972 року включно, а її довжина становила 4,195 метра.
Перед сезонами 1973, 1979 і 1980 гоночне кільце коригувалося, проте лише мінімально. Кардинальна ж перебудова відбулася 1989 року, вже після відходу траси з Формули-1 по завершенню чемпіонату 1985 року.
Проте тоді було відкрито лише коротку конфігурацію завдовжки лише 2,526 метра – скоріше тимчасову клубну трасу, ніж місце для повноцінних перегонів.
У середині 90-х було ухвалено рішення відродити велич Зандворта, і почалася ще одна масштабна перебудова автодрому – цього разу відповідно до міжнародних стандартів Гран-прі. Новий проєкт було завершено 2001 року.
Траса Зандвоорт звивається і пролягає серед піщаних дюн, створюючи відчуття, ніби ви їдете на американських гірках. І хоча траса була модернізована до останнього повернення Ф1, включаючи збільшення кута нахилу на знаменитому повороті Тарзан до 18 градусів, що перевершує Індіанаполіс Мотор Спідвей, Зандвоорт залишається справжньою, складною трасою для гонщиків.
Актуальна конфігурація траси має 4,259 км, включає 14 поворотів і є однією з найкоротших та найскладніших у календарі Формули-1. Зандворт має швидкі, плавні переходи, рельєф, який нагадує американські гірки, а наприкінці – поворот, що є візитівкою ГП-Нідерландів. Віраж Ар'є Люендик отримав новий вигляд після реконструкції, нахил тут приблизно вдвічі крутіший за повороти в Індіанаполісі – 18°.
Рекордний час у гонці в Нідерландах продемонстрував колишній пілот Мерседес, а нині гонщик Феррарі Льюїс Гамільтон у 2021 році – 1,11,097.
Шини, стратегії та погода в Нідерландах
Для гонки в Нідерландах виробник гуми Pirelli зробив крок у бік більш м'яких сумішей, ніж торік. Команди матимуть на вибір C2 як Hard, C3 як Medium і C4 як Soft, тоді як у 2024 році доступними були суміші C1, C2 і C3.
Це рішення, прийняте спільно з FIA та організатором чемпіонату, має на меті збільшити варіативність стратегій, що полягає в потенційних двох піт-стопах, а не лише одній зупинці, яка була переважним вибором з моменту повернення цієї гонки до календаря у 2022 році.
Це рішення, прийняте спільно з FIA та організатором чемпіонату, має на меті збільшити варіативність стратегій, що полягає в потенційних двох піт-стопах, а не лише одній зупинці, яка була переважним вибором з моменту повернення цієї гонки до календаря у 2022 році.
Ще один крок у цьому напрямку пов'язаний з рішенням FIA збільшити обмеження швидкості в піт-лейні з 60 до 80 км/год, що скоротить час, необхідний для піт-стопу.
Згідно з моделюванням, наданим командами, один піт-стоп все ще є найшвидшим варіантом, частково через те, що на трасі в Зандвоорті дуже важко обганяти, оскільки крім головної прямої, тут дуже мало ділянок для маневрів – це пов'язано з вузькістю траси.

Щодо погоди, то тут складається дуже цікава ситуація: протягом усього вікенду має йти не сильний, але все ж дощ, що може зробити начебто передбачувану гонку вкрай непередбаченою.
Фаворити та інтриги Гран-прі Нідерландів
Гран-прі Нідерландів без дощу здається максимально легко прогнозованою гонкою – домінація Макларен, продовження боротьби за чемпіонство між Ландо Норрісом та Оскаром Піастрі.
І тут здається, що перевага буде на боці британця. Він виграв 3 з останніх 4 гонок, він єдиний, хто перемагав у Нідерландах окрім Ферстаппена та й у кваліфікації минулого року Норріс був значно швидшим за свого напарника.
І хоча Ферстаппен може втрутитися в цю боротьбу, шансів на успіх Макса вкрай мало.
А ось дощ може змінити геть усе – це зручніші для нідерландця умови, ще й на домашній трасі. Опади можуть подарувати нам дійсно видовищну гонку або як мінімум сенсацію.
Прогноз Чемпіона
Як би нам не хотілося видовища, сенсацій та приємних сюрпризів, Гран-прі Нідерландів виглядає, як надзручна траса для Макларен, які набрали неймовірний хід.
Прогнозувати 1-2 для "папаї" занадто очевидно, тому спробуємо зайти з зовсім іншого боку – відразу 4 з 6 новачків фінішують в очках у Зандворті.
Так цей прогноз є трохи "пальцем у небо", особливо, якщо буде дощ, однак протягом сезону ми побачили значний прогрес Габріеля Бортолето, Ісака Хаджара, Кімі Антонеллі все ще на Мерседесі, а Ліам Лоусон адаптувався до Рейсін Буллз.
Олівер Берман доволі стабільний, а от його Хаас не дуже, а от у Франко Колапінто віриться менше, хоча здається, що аргентинець ще здивує шанувальників Формули-1 цього року.
Розклад Гран-прі Нідерландів
П'ятниця, 29 серпня
13:30 – 14:30. Перша практика
17:00 – 18:00. Друга практика
Субота, 30 серпня
12:30 – 13:30. Третя практика
16:00 – 17:00. Кваліфікація
Неділя, 31 серпня
16:00. Гонка
Де дивитися Гран-прі Нідерландів
Дивитися гонку та кваліфікацію Гран-прі Нідерландів можна на ОТТ-платформі Setanta Sports, а також на телеканалі Setanta Sports Ukraine +.