Євро-2012. Геть від політики
У четвер о 16.00 за київським часом на португальському курортному архіпелазі Мадейра розпочалося вирішальне для України засідання виконкому Європейської футбольної спілки. Саме на ньому стане відомо, скільки українських міст прийматиме чемпіонат Європи з футболу, і чи довірять Києві проведення фіналу.
Однозначно будь-яке рішення УЄФА викличе хвилю політичних коментарів і, залежно від самого рішення, взаємних обвинувачень чи ж перетягувань ковдри. Пафосними словами про вкотре здобуте "європейське свято футболу" так легко замуляти очі про невиконання бюджету, можливу нову газову кризу чи педофільні обвинувачення групи народних депутатів.
Від самого початку Євро-2012 розглядалося вітчизняними політиками не як масштабний інфраструктурний проект, який може дати користь економіці, спорту та іміджу, а лише "видовища", якими можна частково замінити "хліб" для народу. Вже у п'ятницю ввечері можна очікувати на появу заздалегідь заготовлених "бігморд" із гаслами "ми здобули Євро-2012". Власне, один нині чинний кандидат вже їх розвісив.
Окрім безкоштовного піару, Євро-2012 може прислужитися політикам лише одним. Як і всі великі проекти, де є слово "будівництво", тут можна заривати гроші. Навіть мільярдами. І не важливо, що ці мільярди нацбанк мав би просто надрукувати. Тобто просто забрати їх з наших кишень у формі інфляції.
Попри увесь пафос, який ми чули протягом двох років, навесні УЄФА дало реальну оцінку "підготовці" наших центральних і місцевих керівників. Восьмимісячний карт-бланш, який отримала Україна, - наче показник надії доброго начальника, який все ще сподівається, що новий працівник на випробувальному терміні таки виправиться.
Чого ж досягли Київ, Донецьк, Львів та Харків за цей час?
Столиця. Однозначним є прогрес у реконструкції головної арени чемпіонату. Поки "Олімпійський" більше схожий на ретро-автівку, якій вирішили поставити двигун БМВ та провести зовнішній тюнінг, але поки встигли лише віддерти стару полущену фарбу та зняти пом'яту кришку капота і передній бампер. Але вже встромили туди новий двигун.
Наразі виконана значна частина зі складних робіт - заглиблене поле, частина ярусів практично готова для встановлення сидінь, прокладаються комунікації. Попереду - спорудження центральних трибун, підтрибунних приміщень, монтування даху. За оцінкою міністра Юрія Павленка, будівельно-монтажні роботи на НСК "Олімпійський" виконані на 40% від загального обсягу.
Нібито досягнути прогресу з готелями. Однак тут може виникнути величезна проблема - київська влада вирішила не позбавляти себе скупого фонду вільної київської землі та виділила землю під готелі ... у зелених зонах. Звісно, все заради чудового, але поки порожнього слова "Євро-2012".
Великою проблемою Києва лишаються транспортні питання. Приміром, немає жодного прогресу у завершення реконструкції важливого транспортного вузла столиці - Московської площі. Покинуті бетон та металоконструкції там гниють вже не перший рік, а затори відчувають усі мешканці Голосієва й Теремків. Досі закриті і три станції метро у тому ж напрямі. Окремої уваги заслуговують повітряні ворота. Новий термінал у Борисполі поки лише у планах, не стартувала реконструкція і аеропорту у Жулянах. Це у своєму інтерв'ю "Фокусу" підтвердив і директор Євро-2012 в Україні Маркіян Лубківський. "У Києві на даний момент ключове питання - реконструкція стадіону та аеропорту "Бориспіль".
Львів. Попри те, що влада Львова заявляє про вихід із зони ризику, західноукраїнське місто зараз відстає від решти. Насамперед через стадіон, строки здачі якого перенесли вже на два місяці. Наразі в арени готова лише фундаментна частина. В мінусах дороги і аеропорт, у якому тільки-но розпочали зведення злітно-посадкової смуги й ще не бралися за термінал. Єдиним однозначним плюсом Львова є ситуація із готелями.
"Нарешті, зрушило з мертвої точки питання з повітряними воротами, - коментує ситуацію Лубківський. - А львівський стадіон найближчим часом буде рости, як гриб після дощу. Це нескладний стадіон, і головне - дотримуватися графіка в його будівництві, тоді встигнемо вчасно. Втім, час зараз на всіх об'єктах підготовки до Євро-2012 для нас критичний, і все треба встигнути зробити".
Харків. Найбільший ривок у підготовці однозначно зробив Харків. Окрім нещодавно відкритого реконструйованого "Металіста", це і наполовину готовий новий термінал аеропорту та злітно-посадкова смуга, яку будують повним ходом.Оновлений стадіон у Харкові. Фото ФК "Металіст"
Цю думку підтверджує і керівник турніру в України: "Найвищу динаміку демонструє Харків. Там відкрито стадіон, успішно проводиться реконструкція аеропорту - майже готовий каркас терміналу і повним ходом йде оновлення стоянок і злітно-посадочної смуги", - запевняє Лубківський. Зміг мегаполіс вирішити і проблеми відсутності 5-зіркових готелів, які з'являться за рахунок збільшення кількості "зірочок" у чотиризіркових.
Донецьк. Ахілловою п'ятою шахтарського міста є проблема з аеропортом, який, як і у Львові, поки ремонтують більше на папері. Впевнена місцева влада, що зможе вирішити і питання готелів, яких у промисловому явно не вистачає. Вже знайдені понад 3 мільярди іноземних інвестицій, більшість з яких спрямовані саме у розвиток готельної інфраструктури. Окрім того, не варто забувати і про "Донбас Арену", яка хоч і має постійні проблеми з газоном, вже змогла без ексцесів витримати аншлаги.
Маркіян Лубківський переконаний, що Україна таки отримає чотири міста. "Досягнуто величезний прогрес. І цей прогрес відзначений УЄФА, - розповідає він. - Нещодавно на засіданні наглядової ради в Ньоні був представлений останній звіт експертів УЄФА щодо підготовки України до Євро перед прийняттям остаточного рішення щодо міст".
За його словами, УЄФА не має претензій з інфраструктури. "І це дає мені підстави сподіватися, що УЄФА затвердить всі чотири українські міста, які можуть прийняти європейський турнір", - наголошує Лубківський.
До засідання на Мадейрі жодної офіційної позиції УЄФА ми не почуємо. Втім, судити про майбутнє рішення дозволяють швидше не цілком просотані оптимізмом сподівання українських чиновників, але й інші джерела.
Приміром, багатолітній член Виконкому УЄФА В'ячеслав Колосков вважає найслабкішою ланкою в Україні Львів. "Думаю, що як мінімум три українські міста зможуть прийняти матчі чемпіонату Європи. Це Київ, Донецьк і Харків. Нещодавно я розмовляв із президентом української федерації Григорієм Суркісом, і він впевнений, що Львову теж дозволять прийняти Євро", - сказав екс-керівник Російського футбольного союзу і один із найвпливовіших спортивних діячів сусідньої країни.
Колишній президент Польського футбольного Союзу Міхал Лісткевич погоджується з думкою, що Україна отримає чотири міста. "Спочатку я був скептичний, але тепер я вже знаю, що Україна організує турнір в чотирьох містах, - вважає екс-голова PZPN. - Я розмовляв з декількома особами в УЄФА і видається, що таке рішення можна передрікати", - заявив Лісткевич в інтерв'ю Polska The Times.
Опосередковано позитивні сигнали з УЄФА підтверджуються і тим фактом, що на презентацію логотипу Євро-2012 в Україну приїде Мішель Платіні, а саму презентацію проведуть не тільки у Києві, але і в інших містах.
Львівський стадіон - слабка ланка. Скрін-шот веб-камери на стадіоні |
Існує ще одна цікава особливість українського Євро. Чим більше про нього говорять політики, тим менше робиться справи. Згадаємо, скільки теледискусій, взаємних обвинувачень, звільнень і призначень різноманітних експертів та іншого інформаційного непотребу витримали наші мізки протягом двох років до "жовтої картки" УЄФА. А за останні півроку не було жодного серйозного скандалу, якщо не вважати ображені заяви представників відсіяних Дніпропетровська та Одеси й обвинувачення у корупції на "Олімпійському", які так і лишилися тільки порожніми заявами.