Тренер збірної України із синхронного плавання Зайцева: Судді відчувають перед Україною провину за лондонську Олімпіаду
У суботу, 25 липня, технічними програмами у соло, мікст-дуетах і групі почнеться головний старт передолімпійського сезону для представниць синхронного плавання.
Чим на чемпіонаті світу збираються роззброювати суперниць, дивувати суддів і підкорювати глядачів українські синхроністки, розповіла тренер збірної України Олеся Зайцева.
- У Казані наша група покаже нову довільну програму. Точніше музична тема залишиться колишньою - це балет "Лускунчик". Але, повірте, він заграє більш яскравими фарбами, завдяки змінам, які внесла після травневого Кубку Європи у Хофдорпі у постановку головний тренер збірної Світлана Саїдова. Новий варіант однозначно вийшов більш виграшним, ніж старий.
- Абсолютна більшість суперниць воліє сучасні ритми. Братися за балет на воді ризиковано або ж є інше пояснення, чому він у синхронному плаванні рідкість?
- Україні, як мені здається, спочатку класичне мистецтво ближче, є свої традиції. Звичайно, під класику складніше виступати, вона більш вимоглива у тому, що стосується постановки. Наявність теми передбачає необхідність її інтерпретації, набагато простіше включити музику та під неї танцювати.
- Вибір різнопланової музики для технічної та довільної програм дуету Анна Волошина - Лоліта Ананасова, це теж свого роду тактичний хід?
- Звичайно, адже вміння виступати як у повільному, так і у швидкому темпі відразу показує суддям клас роботи та рівень спортсменок. Для короткої програми ми використовували саундтрек з фільму "1+1". А довільний дует у нас "Ромео і Джульєтта".
- Не було спокуси залишити на другий рік хоча б таку вдалу довільну програму "Мисливці на відьом". Або ж нова постановка могла виявитися додатковим козирем у боротьбі з більш інертними у плані змін іспанками?
- Була спокуса, але ми вирішили "Мисливців на відьом" віддати юнацького дуету (Яна Нарєжна - Єлизавета Яхно завоювали з нею бронзу Європейських ігор у Баку). Звичайно, ставити та відпрацьовувати нову програму - це дуже важка та копітка праця, а тим більше, коли таких програм сім, як вийшло у цьому році а Ані Волошиної. Але це справді додатковий плюс. Тому що суддям теж постановки, які повторюються з року в рік, приїдаються, а щось свіже завжди справляє більш яскраве враження. Сподіваємося, що нові програми дозволять нам бути ще на один крок попереду. Іспанок ми в принципі і так вже обганяємо, але є ще японки.
- Соло - це єдиний вид, у якому нам поки не вдалося випередити Іспанію. Перевага Карбонель над Волошиною - це питання виключно авторитету або не тільки?
- Волошина у технічному плані, на мій погляд, навіть сильніша Они Карбонель. Але в іспанки, анітрохи не применшую її достоїнств, є авторитет. Як не як, вона - віце-чемпіонка Олімпійських ігор у Лондоні. А в індивідуальній програмі це все-таки впливає. В Ані Волошиної у цьому сезоні у соло теж обидві програми нові. Коротка під виразну та глибоку композицію ізраїльської співачки Ясмін Леві "Triste Vals". У довільній звучить пісня відомої португальської виконавиці у стилі фаду Марізи - "Cavaleiro Monge". Дуже своєрідна та така, що душу роздирає, манера виконання дає можливість розкрити всю гаму почуттів на воді.
- Сім нових програм? Аня Волошина з басейну хоч іноді виходить, або вона живе у харківському "Локомотиві"?
- Виходить, але пізніше всіх, бо роботи - море. Ось зараз на чемпіонаті світу, враховуючи попередні змагання та фінали у кожному виді, вона виступатиме 14 разів.
- І це ще без урахування того, що Анна Волошина залишилася єдиною верхньою акробаткою у групі після того, як через травму випала Ольга Кондрашова?
- В Ані справді навантаження колосальне. Кондрашова зробила операцію, вже плаває та розробляє ногу, але увійти у форму, щоб стати у склад на чемпіонаті світу, вона не встигала. Зможемо розраховувати на неї вже у наступному сезоні. Ми також пробували у ролі верхньої акробатки Катю Резнік. Але вона поки не потрапляє в основний склад групових вправ, працює тільки комбіновану групу та стоїть у складі мікст-дуету.
- Історичні нагороди на чемпіонаті світу у Барселоні та чемпіонаті Європи у Берліні - це, на Ваш погляд, результат того якісного ривка, який здійснили Ваші підопічні у цьому олімпійському циклі, або ж справа все-таки у тому, що судді нарешті розгледіли в українських синхроністках потенційних медалісток Ігор у Ріо?
- Безумовно, наша команда стала сильнішою та потужнішою. А коли ти вже не на голову вище, а на дві - судді опустити оцінки не можуть. Хоча у нашому виді спорту чимало спірних питань, звичайно, хотілося б більше об'єктивності.
- Можна сказати, що якби не несправедлива система відбору на минулу Олімпіаду, згідно з якою від нашого континенту ліцензію отримувала господиня Ігор Великобританія, а росіянки нарівні з іншими змушені були проходити відбір на кваліфікаційних змаганнях, дебют української групи відбувся б ще у Лондоні-2012?
- Звісно так. І я думаю, що багато суддів після минулої олімпійської кваліфікації відчували провину по відношенню до нашої групи, команди, загалом країни. Українські дівчатка були на голову сильнішими, але японок однак поставили вище.
- У Казані змагання синхроністок вперше будуть проходити у чаші встановленої у середині футбольної арени. Чи може це створити додаткові труднощі?
- Думаю, жодних труднощів не буде. Коли я була спортсменкою, то виступала на чемпіонаті світу у Римі. А там басейн розмістили на тенісних кортах. Футбольний стадіон - це ще краще. Величезні трибуни, багато глядачів.
- Після історичних для України бронзових медалей на чемпіонаті світу у Барселоні-2013, у нас почалася хвиля гучних повернень - Ольга Кондрашова, Ксенія Сидоренко і, нарешті, Дар'я Юшко. Для вас їхні рішення відновити кар'єру стали сюрпризом?
- Я припускала, що рано чи пізно це станеться. Результат української збірної виріс, нас нарешті почали пускати на п'єдестал. А дівчатка тим часом від синхронного плавання далеко не йшли. Ксюша працювала тренером початкової підготовки. Даша тренувала другий склад. В обох добре виходило. Але я бачила, як у проміжках між тренуваннями, вони самі плавали. Даша казала: "Я форму підтримую, просто для себе". Не дарма підтримувала, вона її навіть втратити не встигла. Повернулася худенька. Кондрашова зробила паузу у кар'єрі, вийшла заміж, народила чудову донечку та повернулася. Виступила на чемпіонаті Європи у Берліні. Але потім, на жаль, виникли проблеми зі здоров'ям, як я вже говорила.
Це раніше синхронне плавання вважалося спортом молодих, а зараз 30 років - самий розквіт. Вид у нас складно координаційний, технічний, потрібно багато часу, щоб домогтися високого класу виконання.
- У кожного представника сильної статі у синхронному плаванні своя унікальна історія. Яка вона в українця Антона Тимофєєва?
- Антон займався синхронним плаванням з дитинства разом із сестрою, у басейн їх привели батьки. На той момент навіть для нас було дивно, як він без сорому з дівчатами тренується. А йому подобалося, плюс за фактурою він для нашого виду спорту підходив: у нього легка кістка, красива стопа, та й виходило непогано. Марійці, його сестрі, довелося за станом здоров'я закінчити кар'єру у 15. Антон сам кинув сім років тому, не маючи навіть хоч якогось звання, оскільки чоловікам у синхронному плаванні воно не присвоювалося. У 2014-му, коли стало відомо про появу змішаних дуетів у програмі чемпіонату світу, Світлана Саїдова подзвонила Антону. І він з радістю погодився спробувати.
- А якими критеріями ви керувалися, підбираючи йому партнерок для дуету?
- Аня та Лоліта виключалися, тому що на чемпіонаті світу спортсменці не можна робити більше семи програм. Резнік була задіяна тільки у комбі. У неї був вільний час для тренувань у змішаному дуеті, та й за зовнішніми даними вона підходила. В принципі, спочатку планували, що Резнік буде робити обидві програми з Антоном. Але пізніше запропонували у короткій виступити Саші Сабад. В першу чергу, тому що вона більш технічна.
Повинна сказати, що працювати зі змішаними дуетами дуже цікаво. Можна показати стосунки між чоловіком і жінкою, любов, пристрасть. Підтримки, цікаві обійми - для синхронного плавання все це нове, тому ми дивилися танці, фігурне катання, загалом все, що могло стати в нагоді для постановки. У підсумку вийшли дуже оригінальні програми.