Порятунок мотоцикліста – справа самого мотоцикліста
5 серпня цього року стартує всеукраїнський мотофестиваль "Мотородео". Він має привернути увагу до проблеми високої смертності мотоциклістів і скутеристів на українських дорогах, підвищити майстерність водіння багатьох любителів двоколісного транспорту. Цими сподіваннями поділився з нашим кореспондентом голова Української служби порятунку (УСП) - ініціатор фестивалю - Павло Диба.
Павло Петрович, звідки у вашій організації такий інтерес до мото-тематики? Невже немає інших проблем?
УСП - одна з небагатьох українських організацій, які реагують на нещастя, що трапляються на наших дорогах. В Україні сьогодні кількість двоколісного транспорту становить 1,5% від середньоєвропейського показника, а аварій з його участю у нас трапляється на 70% більше. Статистично це означає, що майже кожен, хто сідає за кермо скутера або мотоцикла - потенційний труп.
Мотоциклістів і скутеристів на дорозі ніхто не помічає. Між водіями автомобілів і тими, хто віддає перевагу двоколісному транспорту, існує взаємна ненависть. У більшості аварій скутерів і мотоциклів другий учасник - автомобіль. Дуже багато летальних випадків. Зокрема, через недостатній рівень навичок водіння.
У нас на мотоциклі/скутері найчастіше їздять з двох причин. Хтось купує двоколісний транспорт, тому що не може заробити на автомобіль. Хтось - щоб підкреслити свій статус. Мати дорогий мотоцикл - це престижно. Деякі "байкери" виїжджають на трасу всього по декілька раз на рік - покрасуватися. Але їх мотоцикл, буває, важить півтонни, і ним потрібно якось керувати. Отут і починаються складності. Також чимало неприємностей додають українські дороги, непристосовані для нормального руху двоколісного транспорту.
Ідея "Мотородео" народилася, як спосіб охопити всі перераховані вище проблеми, привернути до них увагу суспільства, зробити перші кроки до їх вирішення. Для початку ми хочемо підштовхнути водіїв мотоциклів та скутерів до поліпшення навичок управління двоколісним транспортом. Адже саме вони лежать в основі виживання на дорозі.
Ви є єдиним організатором?
УСП тільки ініціює захід. Ми не зможемо взяти на себе організацію "Мотородео" повністю. Зрештою, ми не підтримуємо виключно двоколісний рух. Наша мета - допомагати кожній людині, яка потрапила в аварію, незалежно від кількості коліс її транспорту. Та й у нас елементарно не вистачить ресурсів.
Сьогодні у країні діє купа клубів, організацій, які набагато тісніше пов'язані з двоколісним транспортом. Саме на них ми хочемо покласти детальну організацію, якісне наповнення та проведення фестивалю. На сайті usp-ua.org є телефони організаторів "Мотородео" від УСП. Вони вислухають будь-які пропозиції про співпрацю.
Український моторух, як явище, все ще перебуває у початковому стані. "Мотородео" має об'єднати і надихнути активістів цього руху.
Виходить, що УСП грає роль "весільного генерала"? Перекладає основну роботу на інших?
Зовсім ні. Перш за все, ми створили теоретичну базу для проведення "Мотородео". Повністю склали конкурсну документацію. Показали її в головному управлінні ДАІ МВС України. Там нас не тільки підтримали, але й стали активно допомагати. Їм це дуже цікаво: якщо людина вміє втриматися на мотоциклі і зробити якийсь маневр - це підвищує її шанси залишитися живим у разі аварії, або навіть ухилитися від зіткнення.
Щоб здобути інформацію про подібні події, ми зв'язалися з департаментом компетенції мотополіцейских США. У них там багато вмілих мотоциклістів. Коли американці дізнались, яка ситуація на наших дорогах, вони охоче поділилися своїм досвідом. В результаті, Україна сьогодні – єдина крім США країна, де є сертифіковані схеми таких заходів, як "Мотородео".
Крім того, ми взяли на себе почесну місію: оплатили за рахунок служби нагородні кубки. Наш набір нагород - точна копія кубків, які отримують переможці кваліфікаційних заїздів в Сполучених Штатах. Чотири найбільших кубка - перехідні. Право залишити один з них у себе отримає той, хто три роки поспіль стане переможцем "Мотородео" в одному і тому ж класі. Потрібно сказати, що в США такий кубок переходить з рук в руки з 1968 року.
У чому суть змагань, які будуть на Мотородео? Хто зможе взяти в них участь?
Детальні правила є на нашому сайті. Тут я розповім про них коротко. Брати участь може будь-хто. Ми виділили два головних класи: скутери та мотоцикли. Всі учасники будуть проходити плац-схеми або маршрути, позначені фішками. Що швидше учасник пройде всі повороти, що менше зачепить фішок, тим більше отримає балів. Правила - дуже чіткі, судді ідейні, непідкупні.
З 136 сертифікованих схем, які надали нам американці, ми відібрали 16. Детально пропрацювали, прорахували під усереднену довжину мотоцикла - 2,24 метра. Всі відібрані схеми попередньо прокатали мегакубатурним мотоциклом - Кавасакі Вулкан (VN 1500). Скажу так: якщо людина має середній рівень навичок управління мотоциклом або скутером, вона зможе досить легко впоратися з нашими завданнями. Але ідеально пройти схему без пробних заїздів навряд чи вийде навіть у віртуозів.
Всі 16 схем доступні на нашому сайті. Зараз багато хто вже тренується по ним. Хтось використовує замість фішок камені. Хтось - пластикові пляшки з водою. Точно знаю, що в Києві тренуються на вулиці Пухівській. На споруду схеми йде 15-20 хвилин. Відміряли рулеткою, виставили фішки, і вперед. Деякі навіть орендують мотоцикли, щоб підготуватися і виступити на "Мотородео". Адже, в разі перемоги, вони зможуть купити собі власний мотоцикл.
Який же для цього повинен бути призовий фонд?
На спонсорів ми особливо не розраховуємо, тому призовий фонд будемо формувати в основному з вступних внесків. Такий внесок потрібно буде заплатити лише раз - перед відбірковим туром. Сума для всіх однакова - 100 грн. Якщо всі регіони України включаться до участі так, як ми плануємо, то призовий фонд за перше місце в кожній категорії буде десь 50 000 грн.
Які будуть етапи фестивалю?
З 5 серпня повинні початися відбіркові тури. У регіонах будуть визначати кращих мотоциклістів і скутеристів для участі у фінальних турах. Потім визначимо дату фіналу. Він відбудеться у Києві. 4-5 днів безперервних змагань. Це буде дуже видовищно. Ми вже заручилися підтримкою майже всіх телеканалів та інших ЗМІ.
Дуже сподіваємося, що проведенню "Мотородео" посприяє кожен вільний байкер, кожен член суспільства, небайдужий до двоколісному транспорту і до проблемної ситуації на українських дорогах.
Довідка:
Служба порятунку - недержавна організація, яка виникла в 1996 році завдяки зусиллям ентузіастів, небайдужих до ситуації на дорогах України. Фінансується тільки за рахунок внесків своїх членів. На сьогоднішній день в організації перебувають майже 90 000 людей. Внески платять близько 20 000 членів.16 років УСП працює над поліпшенням ситуації на дорогах в Україні. Місія служби - максимально убезпечити дорожній рух і допомогти, якщо сталася дорожньо-транспортна пригода або аварія. УСП - друга структура в світі, яка більше, ніж за тисячу років отримала орден Святого Іоана Єрусалимського - Лицарів Мальти. Першу нагороду отримав Червоний Хрест під час Першої світової війни.