Чарівник: найкращі гонки Айртона Сенни

Айртон Сенна – один із найкращих гонщиків в історії не лише Формули-1, а й автогонок в цілому.
За свою славетну кар'єру Сенна стартував у 162 Гран-прі. 41 перемога, 80 подіумів. Бразилець 65 разів стартував з поул-позиції та показав 19 найшвидших кіл.
Згадуємо найкращі гонки в кар'єрі бразильського "Чарівника".
Гран-прі Португалії, 1985 рік
Прикро віддавши (через технічні несправності боліда) перемогу на домашній трасі в Бразилії, Сенна взяв переконливий реванш у Португалії.
Під час практики знову сталися проблеми з машиною, Айртон пересів на резервну, і вона теж відмовила. Проте, на наступний день у кваліфікації він вирвав першу зі своїх 64 поул-позицій.
Потім був старт і відрив, який збільшувався з кожним колом. На фініші Сенна був майже на коло швидшим. Мікеле Альборето, який перетнув фініш другим, відстав від бразильського гонщика на 1 хвилину і 2 секунди – вічність за мірками найшвидших автогонок.
Гран-прі Іспанії, 1986 рік
Одна з найвидатніших, а, можливо, найвидатніша перемога. У кваліфікації бразилець зробив розгром, випередивши своїх суперників – Найджела Менселла, Нельсона Піке, Алена Проста і Кеке Росберга майже на секунду. Бразилець проїхав коло за 1:21.605 з середньою швидкістю 186 км/год.
Це був його дев'ятий поул, але жоден з них не був настільки дивовижним, як цей.
Під час гонки в битві за лідерство брали участь Айртон Сенна і Найджел Менселл, які по черзі лідирували: Сенна лідирував 49 кіл, а британець – 23. Незабаром після зеленого сигналу стало ясно, що ключем до перемоги буде баланс між зносом шин і витратою палива протягом 72 кіл на вимогливому автодромі Херес-де-ла-Фронтера.
У той час як Сенна йшов попереду перші 39 кіл, Менселл вийшов в лідери на 40-му. Але шини на боліді британця почали зношуватися, і його команда була змушена покликати його піт-стоп на 63 колі. Саме тоді Сенна взяв ініціативу у свої руки. Бразилець прекрасно розумів, що британець зробить все можливе, щоб скоротити відставання майже у 20 секунд. Врешті-решт, у Менселла будуть нові шини, а бразильцеві доведеться розбиратися зі зношеними.
Гран-прі Японії, 1988 рік
У сезоні 1988 року боліди McLaren не мали конкурентів. На передостанньому етапі чемпіонську корону розігрували між собою гонщики британської команди: Айртон Сенна та Ален Прост. Обидва стартували з першої лінії.
Сенна рвонув – і відразу опустився на 16 місце через проблеми зі зчепленням. Француз очолив гонку, а для бразильця, здавалося, все було закінчено.
Але двигун його боліда знову завівся, і вже на першому колі Айртон обійшов 6 суперників. На 24 колі "Чарівник" наздогнав і обігнав Проста, завоювавши перший з трьох своїх чемпіонських титулів у Формулі-1.
Гран-прі Бразилії, 1991 рік
За два дні до гонки Сенні виповнився 31 рік. Не можна було придумати подарунок краще, ніж перемога на домашній трасі, де був його іменний поворот.
Бразилець традиційно стартував з поул-позиції. До 65 кола успішно відбивав атаки Найджела Менселла на Вільямсі. Зрештою, болід Менселла не витримав перевантажень – заклинило коробку передач, і той зійшов з дистанції. Коли до фінішу залишалося 7 кіл, у Сенни зникла третя передача, трохи пізніше – п'ята. Захищаючись на несправному боліді від Патрезе, Сенна молився і матюкався одночасно. Він так втомився, що після фінішу його довелося діставати з кокпіта.
"Я щасливий, що живий", – так Сенна почав перше інтерв'ю після перемоги.
Гран-прі Європи, 1993 рік
"Найкраще коло в історії та приниження Проста", – так написав у своїй колонці британський журналіст Марк Хаджес.
Стартувавши з четвертої позиції, проґавивши старт, чим скористався Вендлінгер, уже на першому колі мокрої траси "Король Дощу" явив світу диво.
Спочатку обігнав Шумахера, при цьому молодий німець намагався виштовхнути бразильця, і Сенна двома колесами вилетів на гравій. Потім залишив позаду Вендлінгера, далі на S-образному повороті трохи раніше загальмував Деймон Гілл – і Айртон вийшов уперед. Ще через кількасот метрів не витримав тиску з боку бразильця й Прост.

Про цю історичну гонку в Донінгтоні ми детальніше писали ТУТ.
До смерті Айртону залишалися 18 гонок і 3 перемоги.
Бонус
Уперше Сенна заявив про себе на увесь світ у травні 1984 року. Під проливним дощем на вулицях Монако досі мало кому відомий 24-річний бразилець одного за іншим випереджав іменитих чемпіонів і за 19 кіл прорвався з 13 місця на старті на 2-ге.
І ось вже Сенна наздоганяє лідера гонки Алена Проста – француз сигналізує суддям і закликає до зупинки гонки. І ті її зупинили – на 32-му колі.
Відзначимо як факт: Сенна їхав на боліді команди Тоулмен. Напевне, найслабший болід того періоду.
Айртон з таким рішенням був не згоден – він йшов настільки швидше за Проста, що неминуче обігнав би його протягом пари кіл. На подіумі бразилець не приховував розчарування.
"Формула-1 – це політика", – сказав тоді Сенна.
Загалом бразилець неодноразово заявляв, що тодішній президент FIA Жан-Марі Балестр допомагає земляку Просту.
Це був його шостий старт в чемпіонаті світу.